בין הפטיש לסדן: כשאספקת הגז מרוסיה מתחרה עם שלמותה של אוקראינה

ברקע האיומים שנשמעים מצד מנהיגי המערב על חבילת סנקציות משמעותית נגד רוסיה, האחרונה נאלצת לחפש שווקים חדשים להזרים אליהם את הגז שלה - במטרה להגן כמה שיותר על העודף התקציבי שלה ועל קרן האושר הלאומית. בעקבות כך, באירופה מבינים כי יצטרכו לצמצם את ייבוא הגז הרוסי ליבשת, ובמקביל לחפש חלופות אפשריות חדשות לצרכיה האנרגטיים

בזמן שההסלמה הרוסית באוקראינה נמשכת, וטרם ברור מה יהיה הצעד הבא של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - ביבשת אירופה עדיין לא מצאו פתרון בר קיימא למשבר הגז, שנכון לעכשיו כ-35% ממנו מיובאים באמצעות צינורות מרוסיה.

בזמן שמנהיגי המערב מאיימים להטיל חבילת סנקציות משמעותית על רוסיה שתשתק את כלכלתה, האחרונה כבר מחפשת שווקים חדשים להזרים אליהם את המשאב הטבעי האדיר שלה - דבר המעמיד את אירופה בין הפטיש לסדן, כאשר אספקת הגז הסדירה מרוסיה מתחרה עם הרצון לשמור על שלמותה המדינית של אוקראינה.

כוחות צבא אוקראינה מתאמנים במחוז דונייצק
כוחות צבא אוקראינה מתאמנים במחוז דונייצק | צילום: רויטרס

כאמור, חבילת הסנקציות הכלכליות של המערב נגד רוסיה שיופעלו בתנאי שתפלוש צבאית לאוקראינה, מכוונות לפגוע בעיקר בבנקים הגדולים והחזקים ביותר במדינה, וכן בחברות האנרגיה הממשלתיות.

בתגובה לכך, שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, מסר כי "רוסיה תבחר כיצד לנתב את צינורות הגז שלה, כאשר המטרה היא להגן כמה שיותר על העודף התקציבי שלנו ועל קרן האושר הלאומית". לצד זאת, מדבריו של סילואנוב לא מובן כיצד הקרמלין יסיט את הייצוא האנרגטי שלו.

חלק מצינור הנורד סטרים 2 במפעל ברוסיה
חלק מצינור הנורד סטרים 2 במפעל ברוסיה | צילום: רויטרס

עם זאת, למדינות באירופה יש מספר חלופות אם רוסיה תחליט להפסיק להזרים אליהן גז בתגובה לסנקציות קשות נגדה. למשל, גרמניה, שכמעט מחצית מכמות הגז הטבעי שלה מיובא מרוסיה, יכולה ליבא גז טבעי מנורווגיה, הולנד, בריטניה ואפילו דנמרק באמצעות צינורות.

לדבריו של ראש ממשלת נורווגיה, מדינתו כבר מספקת את המקיסמום למדינות אירופה, וכי אין ביכולתן של העתודות הקיימות למלא את החוסרים שיווצרו בעקבות הפסקת הזרמת הגז הרוסי. נכון לעכשיו, מלאי הגז הטבעי ביבשת אירופה ממשיך להיות נמוך, ולכן המתיחות בין אוקראינה לרוסיה מתרחשת בתקופה רגישה בה צריכת הגז בקרב אזרחי היבשת נמצאת בשיאה.