13 אלף פונו בפיליפינים: "התפרצות הר הגעש אפשרית בתוך ימים"

הר הגעש "מאיון", שבדרום-מזרח האי לוזון, החל לפלוט לבה וגז גופרתי, מה שגרם לפינוי של אלפים מבתיהם. ביממה האחרונה נרשמו 21 רעידות אדמה געשיות חלשות בהר ו-260 מפולות סלעים, כמו גם זרימת לבה פעילה מהמכתש

עשן מיתמר מעל הר מאיון בפיליפינים
עשן מיתמר מעל הר מאיון בפיליפינים | צילום: רויטרס

הר הגעש הפעיל ביותר בפיליפינים, "מאיון", אשר נמצא באזור דרום מזרח של האי לוזון, הממוקם כ-330 ק"מ דרומית מזרחית לבירה מנילה, החל אתמול (ראשון) לפלוט לבה וגז גופרתי, מה שגרם לפינוי של כ-13 אלף תושבים מבתיהם.

רמת ההתרעה בקרבת ההר הועלתה ביום חמישי שעבר לדרגה 3 מתוך 5, ובמכון הוולקני והסיסמולוגי בפיליפינים המליצו על פינוי כולל בטווח של 6 ק"מ מ"אזור הסכנה" של ההר, זאת בשל סכנה של מפולות סלעים ושברים בליסטיים. מאז, 88 אחוזים מתושבי היישובים הסמוכים לאזור המסוכן פונו, במקביל למאמצים מתמשכים לאתר את היתר, כך לפי משרד המידע המחוזי של הפיליפינים.

בתמונות ממחוז אלבאי, בו ממוקם ההר, נראו משפחות כשהן נושאות ילדים וחפצים, עולות על משאיות וכלי רכב צבאיים, במטרה לתפוס מחסה במרכזי פינוי בבתי ספר מקומיים. "תתכן התפרצות מסוכנת בתוך שבועות או אפילו ימים, לאחר זיהוי רמה גבוהה של אי שקט", אמר טרסיטו באקולקול, מנהל המכון הוולקני והגיאולוגי בפיליפינים.

תושבים פיליפינים שפונו מבתיהם
תושבים פיליפינים שפונו מבתיהם | צילום: רויטרס

באקולקול הוסיף כי במהלך 24 השעות האחרונות, נרשמו 21 רעידות אדמה געשיות חלשות בהר ו-260 מפולות סלעים, כמו גם זרימת לבה פעילה מהמכתש. עוד הוא מסר כי ככל שתהיה החמרה בפעילות הגעשית בהר "אנו עוקבים מאד בקרוב אחר המצב בהר וערוכים להעלות את ההתראה לרמה 4".

תושבים פיליפינים שפונו מבתיהם
תושבים פיליפינים שפונו מבתיהם | צילום: רויטרס

הר הגעש מאיון, עם הנוף המרשים שמסביבו, הוכרז כפארק לאומי ב-1938, והוא מהווה יעד תיירותי מרכזי בפיליפינים. פארק זה מהווה את מרכזה של שמורת אלבאי שהוכרזה על ידי אונסק"ו בשנת 2016 כמועמדת לתואר אתר מורשת עולמית.