אחרי מאבק של שנים: גיל ההסכמה לקיום יחסי מין בפיליפינים עלה מ-12 ל-16

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה חתם על הצעת החוק ההיסטורית, שנועדה להגן על קטינים מפני אונס ופגיעה מינית. עד כה, גיל ההסכמה במדינת האיים היה מהנמוכים בעולם, שני רק לניגריה - שם הוא עומד על 11 שנים בלבד

רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים
רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים | צילום: רויטרס

לראשונה בהיסטוריה של הפיליפינים: נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה חתם היום (שני) על הצעת חוק, לפיה גיל ההסכמה המינימלי לקיום יחסי מין יעלה מ-12 ל-16, על פי גורמים בלשכתו, במטרה להגן על קטינים מפני אונס ופגיעה מינית.

עד כה, המדינה החזיקה בגיל הנמוך ביותר בעולם להסכמה מינית אחרי ניגריה, שם הגיל המינימלי עדיין עומד על 11 שנים, לפי נתוני קרן החירום הבין-לאומית של האומות המאוחדות לילדים. מחקר משותף לשנת 2015 של הקרן ושל המרכז הלא-ממשלתי למשאבי נשים שבפיליפינים, הראה כי שבעה מתוך 10 קורבנות אונס בפיליפינים, הינם ילדים. כמו כן, אחד מכל 5 בני 13 עד 17 חווה בממוצע אלימות מינית, ואחד מתוך 25 בממוצע חווה יחסי מין בכפייה במהלך ילדותו, כך על פי המחקר.

לפי הצעת החוק, שאושרה היום על ידי דוטרטה ואינה מתייחסת למגדר של הקורבן, כל אדם מבוגר שיקיים יחסי מין עם נער בגיל 16 או פחות מכך, ייחשב כמבצע אונס על פי החוק, אלא אם הפער ביניהם יעמוד על 3 שנים או פחות מכך, והפעולה תבוצע בהסכמה מלאה, ללא התעללות או יחס נצלני מאף צד. החריגה הזו איננה מתייחסת לילדים שהינם מתחת לגיל 13.

"אנחנו מברכים על ההתפתחות הזו בחוק הפיליפיני, ומקווים שזה יעזור להגן על ילדות צעירות מפני אונס והתעללות מינית", אמרה ג'וסלי דיינלה, דוברת בארגון פיליפיני מקומי המספק עזרה משפטית בנושא למעוטי יכולת.