"נאבקים בהשמצות": העיר שהפכה את הרכילות לעבירה על החוק

ראש עיריית בינלונאן, הסמוכה לבירת הפיליפינים, החליט להילחם בתופעת הפצת השמועות - וקבע כי כל תושב שייתפס מרכל יידרש לשלם קנס ולבצע עבודות שירות לקהילה: "הופכים את העיר למוצלחת יותר"

תושבי העיר בינלונאן, הסמוכה לבירת הפיליפינים מנילה, סיגלו לעצמם מנהג: בבוא הקיץ, הם נהגו להתקבץ ברחובות ולחלוק אלו עם אלו סיפורים על שכניהם, לשתף סיפורים בדבר שערוריות שונות ולדון בשמועות מקומיות. ראש העיר רמון גואיקו החליט לשים קץ לתופעה – וקבע כי מעתה היא תוגדר כעבירה על החוק.

החוק החדש קובע כי תושב שייתפס בפעם הראשונה כשהוא מפיץ שמועות או מספר סיפורים רכילותיים יידרש לשלם קנס בגובה של 200 פזו (כארבעה דולרים), ולאסוף פסולת מהרחובות במשך שלוש שעות. במידה ואותו אדם יבצע את העבירה פעם נוספת, הוא יאלץ לשלם קנס בגובה של כ-20 דולרים, ויבצע שמונה שעות של עבודה לקהילה.

ההחלטה התקבלה לאחר שבכמה מקרים הדיונים הללו "יצאו משליטה" לדבריו, והמועצה המקומית נדרשה להתערב בטרם יחמיר המצב. "ישנם סוגים רבים של רכילות, אבל הסוג הנפוץ ביותר אצלנו נוגע לקונפליקטים סביב נכסים, כסף ומערכות יחסים", הסביר גואיקו לעיתון "הגרדיאן". "הנוהל החדש נוצר במטרה להזכיר לתושבים  שכל דבר שאנחנו אומרים הוא תחת אחריותנו, כאינדיבידואלים וכתושבי העיר. אנחנו רוצים להראות לערים אחרות שבבינלונאן גרים אנשים טובים".

בינאלונן
בינאלונן | צילום: חדשות 13

ראש העיר דיווח כי כמה תושבים כבר נתפסו ונענשו, ולדבריו הדבר סייע במזעור תופעת הרכילות. "איסור על רכילות מאפשר לנו להעלות את איכות החיים בעיר", הצהיר גואיקו. "עיר נטולת רכילות תהיה פוריה ומוצלחת יותר, כיוון שאני מאמין שלאנשים יש דברים טובים יותר לעשות מאשר להשמיץ אנשים אחרים".

המהלך מהווה חלק ממגמה כללית בדרום מזרח אסיה, שם מנסים להילחם בתופעת ה"פייק ניוז", אך גם זוכה לביקורת בטענה שמדובר בדיכוי חופש הדיבור. גואיקו, עם זאת, לא מסכים עם הביקורת: "תושבי עירנו תומכים מאוד במטרה של יצירת עיר ללא רכילות", הדגיש. "משמעות הצעד אינה איסור על חופש הביטוי, אלא הגנה מפני השמצות".