אחרי 1,800 שנה: ניו זילנד נערכת להתפרצות מסיבית של הר געש

700 רעשי אדמה קטנים הורגשו סמוך להר הגעש טאופו, שההתפרצות האחרונה שלו נחשבה לאלימה ביותר שהיכתה בכדור הארץ ב-5,000 השנים האחרונות. עם זאת, בניו זילנד מנסים להרגיע

הרי געש, אגם טאופו ניו זילנד
הרי געש מעל אגם טאופו בניו זילנד | צילום: רויטרס

ניו זילנד מעלה רמת כוננות בעקבות חשש מהתפרצות וולקנית אפשרית של הר געש. כך דווח היום (רביעי) בסוכנות הידיעות רויטרס. הר הגעש טאופו נמצא באגם טאופו שבמרכז האי הצפוני במדינה. ההתפרצות האחרונה של ההר התרחשה לפני כ-1,800 שנים, והיא נחשבת להתפרצות הוולקנית האלימה ביותר שהכתה את כדור הארץ במהלך 5,000 השנים האחרונות.

הסוכנות הגיאולוגית GeoNet הודיעה כי היא זיהתה כמעט 700 רעידות אדמה קטנות בתחתית האגם, מה שהעלה את הכוננות להתפרצות וולקנית מרמה 0 לרמה 1. מערכת ההתראה הוולקנית מתבססת על שש רמות שונות של אי שקט, אך הסוכנות הסבירה כי התפרצות עלולה להתרחש בכל רמה.

הרי געש, אגם טאופו ניו זילנד
הרי געש מעל אגם טאופו בניו זילנד | צילום: שאטרסטוק

בהתפרצות שאירעה כ-200 שנים לפנה"ס, פלט ההר חומר וולקני אל תוך האטמוספירה, וגרם להרס גדול באזור האי הצפוני של ניו זילנד, לפני התקופה שבה התיישבו בו בני אדם.

עם זאת, בסוכנות הרגיעו וטענו כי למרות שזו הפעם הראשונה שבה עולה רמת ההתראה להתפרצות ההר, ולמרות שזו לא הפעם הראשונה שזוהו רעידות בתחתית האגם, הסיכוי שיתפרץ עדיין נמוך מאוד.