הפריימריז במפלגה הדמוקרטית: המתמודד המפתיע שנוסק בסקרים

אם יבחר פיט בוטיג'ג' לנשיאות ארה"ב, יהיה האדם הצעיר שכיהן בתפקיד וגם ההומו המוצהר הראשון. בסקרים אחרונים הוא המוביל באיווה – תחנה מרכזית בדרך לזכייה במועמדות לקראת הבחירות בנובמבר

זמן צפייה: 01:57

בנובמבר 2020, עוד פחות משנה, ייגשו מיליוני אמריקנים לקלפיות ויבחרו את הנשיא הבא של ארצות הברית. המועמד להתחרות בדונלד טראמפ, מטעם המפלגה הדמוקרטית, טרם נבחר – והמרוץ למשבצת המועמד נמצאת בעיצומה.

שם מפתיע שנוסק בימים אלו, ומאתגר את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, ברני סנדרס ואליזבת וורן הוותיקים, הוא פיט בוטיג'ג', ראש העיר של סאות'בנד אינדיאנה. בסקרים אחרונים שנערכו באיווה בוטיג'ג' העפיל על השלושה, וזכה ל-25% מהקולות. על אף גודלה, איווה היא תחנה מרכזית בדרך לזכייה במועמדות, ובאופן מסורתי מי שינצח בה – יצבור מומנטום חשוב להמשך המרוץ.

עוד בחדשות 13:

שנה לבחירות בארה"ב: מי יתמודד מול טראמפ – ואיך מתבצעת השיטה?

וורן על התנהלות ישראל בשטחים: הפסקת סיוע כלכלי עומדת על הפרק

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס: "בישראל יש ממשלה ימנית גזענית"

פיט בוטיג'ג'
פיט בוטיג'ג' | צילום: רויטרס

אם יבחר לנשיאות ארצות הברית, יהיה בוטיג'ג' האדם הצעיר ביותר שכיהן בתפקיד, וגם ההומו המוצהר הראשון. הוא מגיע ממדינה רפובליקנית, מה שמקנה לו יתרון במרוץ, ובעברו שירת כקצין מודיעין בצבא האמריקני ואף הוצב באפגניסטן.

בוטיג'ג' הוא מתנגד חריף למדיניות הבנייה בהתנחלויות של ראש הממשלה נתניהו, ואף מאיים להסיר סיוע כלכלי לישראל אם תמשיך בכיוון זה. "יש לנו אחריות כבעלי הברית החשובים ביותר של ישראל לוודא שננחה אותה בכיוון הנכון", אמר בכנס ג'יי סטריט לפני כמה שבועות.

אליזבת וורן, ג'ו ביידן וברני סנדרס
אליזבת וורן, ג'ו ביידן וברני סנדרס | צילום: רויטרס

בחודש פברואר יחלו הבחירות המקדימות לראשות המפלגה הדמוקרטית באיווה ולאחר מכן בניו המפשייר. הבחירות במדינות אלו מסמנות את הכניסה לישורת האחרונה של קמפיין הבחירות המקדימות, ולכן על אף גודלן הקטן יחסית של שתי המדינות, הן נחשבות למשמעותיות במיוחד. מספר הצירים שיבחרו במדינות אלו לא יכריע את הכף כאמור, אך המועמד שיזכה בהן יצבור מומנטום – ובכ-40% ממקרי העבר, המנצח במדינות אלה היה המועמד הסופי לנשיאות.

בשל חשיבותן, מתמודדים לנשיאות מבלים זמן רב מהקמפיין במדינות אלו. אחד האירועים המתוקשרים במיוחד בהקשר זה הוא הפסטיבל שמתקיים בבירת איווה – דה מוין, בכל קיץ, ובשנת בחירות הופך למגרש המשחקים של המתמודדים. על רקע האוכל המטוגן, מתקני הלונה פארק והתחרויות השונות, המועמדים מגיעים בקיץ לראות, להיראות ולשכנע מועמדים.

במהלך האירוע מוצבת במה עליה נואמים המתמודדים, ולה חשיבות רבה בשל הסיקור בתקשורת המקומית. כך למשל, בפסטיבל ב-2015, הגיעו כאלף איש להקשיב לנאומו של המועמד ברני סנדרס, שנחשב באותם ימים למתמודד שולי שסיכויו נמוכים מאוד. ההתלהבות לה זכה מהקהל בפסטיבל לצד סיקור האירוע, עזרו לסנאטור מוורמונט לצבור מומנטום – ויש המייחסים לנאום בפסטיבל את צמצום הפער של סנדרס מול קלינטון באסיפה שהתקיימה כחצי שנה לאחר מכן באיווה.