רכבת אווירית יצאה לפרו להשיב ישראלים שנצורים במדינה

למעלה מאלף מטיילים שלכודים במדינה הדרום אמריקנית, לאחר שזו סגרה את גבולותיה, צפויים לשוב מחר לארץ. 3 מהטיסות מומנו מתרומות של מגוון גורמים וחברות במשק, והרביעית תמומן על ידי המדינה

זמן צפייה: 01:45

היום (רביעי) בלילה, החל מהשעה 23:00, יצאו מישראל לפרו ארבעה מטוסי אל על שיחזירו למעלה מאלף מטיילים ישראלים שנתקעו במדינה לאחר ההכרזה על עוצר וסגירת הגבולות במטרה להילחם במגפת הקורונה.

אל על לא תממן את הטיסות, וגם לא הנוסעים שישובו בהן. שלוש הטיסות הראשונות מומנו על ידי תרומות ממגוון חברות במשק, בהן גם אל-על, והרביעית על ידי המדינה. זאת, לאחר שבמהלך תהליך הרישום לטיסות התברר כי מספר הישראלים בפרו מתקרב לאלף איש ולכן נדרש להוציא מטוס נוסף.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הישראלים שלכודים תחת ההסגר בפרו: "נתקלים בדלתות סגורות"

משרד הבריאות שלח הודעות ל-400 איש שאותרו במגע עם חולי קורונה

קורונה בחברה החרדית: חרף ההנחיות – נמשכות התכנסויות המוניות

מאצ'ו פיצ'ו בפרו
מאצ'ו פיצ'ו בפרו | צילום: רויטרס

גורמים רבים במשק הישראלי תרמו כסף על מנת להוציא את הטיסות לפועל בלי שהנוסעים יצטרכו לשלם עליהן. האגף הקונסולרי וחדר המצב במשרד החוץ, ביחד שגרירות ישראל בלימה והשגריר אסף איכילביץ עסקו בימים האחרונים בקבלת האישורים הדרושים משלטונות פרו להגעת המטוסים, הבאת הישראלים מרחבי פרו לעיר לימה ורישום הישראלים לטיסה.

שר החוץ ישראל כץ התייחס ואמר כי "עקרון הערבות ההדדית הוא עקרון ראשון במעלה שכולנו מקפידים עליו, אני מודה לחברת אל על ולאנשי משרד החוץ על ההירתמות והסיוע לאירוע החשוב הזה. היו אליי המון פניות של משפחות מודאגות ואישי ציבור ואני שמח שיחד עם אל על מצאנו את הפתרון. נאחל שכולם יחזרו בריאים ושלמים".

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על הוסיף: "בשעת משבר או חירום, אל על פועלת ועושה כל שביכולתה על מנת להיחלץ לעזרה בכל נקודה על הגלובוס ולהבטיח שישראל לא תהפוך לאי במצור ולשמר את הקשר האווירי של ישראל וממנה פתוח ככל שניתן. אני מבקש להודות, לחברינו ושותפנו במשק הישראלי על ההירתמות המידית. המנכ"לים הציבו את ערך הערבות ההדדית בראש סולם העדיפויות".

מטוס אל על
מטוס אל על | צילום: רויטרס

סופי בכר, שבנה דור נמצא בעיר קוסקו שבפרו, סיפרה אמש לחדשות 13 על התנאים שבהם הוא שוהה מאז הטלת ההסגר. "180 ישראלים עדיין בקוסקו, פזורים בהוסטלים, לפעמים שבעה בחדר, בלי מזון וללא יכולת להוציא כסף. הם ניסו לצאת מהחדר אבל שוטרים וחיילים נמצאים בחוץ ולא נותנים להם לצאת".

לדברי בכר, משרד החוץ לא מבין את תמונת המצב בשטח. "לפני כמה דקות משרד החוץ אמר שאם הם יגיעו ללימה יסדרו להם מטוסים, אבל הנסיעה ללימה זה עשרים שעות, וגם אם היו אוטובוסים, אין איך לנסוע כי יש עוצר בדרכים. כשהוכרז העוצר הילדים ארזו במהירות את החפצים, הגיעו לשדה התעופה אבל הוא היה כבר סגור. ניסו לקחת רכבת, אוטובוס כדי להגיע ללימה – בתקווה שיהיה להם איך לצאת אם יגיעו ללימה, אבל יש עוצר מוחלט. פנינו לחברות התעופה אבל נתקלנו בדלתות סגורות – מציעים שהם יסעו לברזיל ויטוסו משם, אבל אין איך לצאת".