אבל בברזיל: אגדת הכדורגל פלה הלך לעולמו בגיל 82

פלה (אדסון ארנצ'יס דו נסימנטו), שנחשב לאחד הכדורגלנים הטובים בכל הזמנים, מת בבית החולים "אלברט איינשטיין" בסאו פאולו לאחר שחלה בסרטן והטיפולים הכימותרפיים לא עבדו עוד. הוא הועבר לטיפול בהפחתת כאב. פלה ונבחרת ברזיל זכו בשלושה גביעי עולם ב-1958, 1962 ו-1970

זמן צפייה: 05:05

אחרי שהטיפולים הכימותרפיים כבר לא עזרו, כדורגלן העבר הברזילאי אדסון ארנצ'יס דו נסימנטו, המכונה "פלה", שהועבר לטיפול פליאטיבי שנועד להקל על סבלו לאחר שהפסיק להגיב לטיפולי הכימותרפיה שניתנו לו בשנה האחרונה - הלך לעולמו היום (חמישי) בגיל 82.

בסוף החודש שעבר פונה פלה לבית החולים אלברט איינשטיין בסאו פאולו על מנת לקבל טיפול משכך כאבים לקראת סוף החיים. בבית החולים אלברט איינשטיין אישרו שפלה אובחן עם זיהום בדרכי הנשימה ונדרש לטיפול אנטיביוטי, אך ציינו שמצבו התייצב.

מסי הצעיר ופלה
מסי הצעיר ופלה | צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של ליונל מסי

ליונל מסי הארגנטינאי העלה לדף האינסטגרם שלו תמונה שלו כשהיה צעיר לצד פלה, וכתב "נוח על משכבך בשלום". גם כוכב נבחרת צרפת קיליאן אמבפה העלה תמונה שלו עם אגדת הכדורגל וכתב: "מלך הכדורגל עזב אותנו, אך המורשת שלו לעולם לא תישכח".

במהלך משחקי גביע העולם בקטר, בזמן המשחק של ברזיל מול קמרון, הציגו אוהדי ברזיל מחוות ענק לשחקן האגדי, שהוכרז בשנת 2000 כ"שחקן המאה" על ידי פיפ"א, ופרסו כרזת ענק עם תמונה מפורסמת של השחקן הברזילאי וכיתוב באנגלית: "פלה, החלמה מהירה".

בעקבות המחווה העלה כדורגלן הענק פוסט לחשבון האינסטגרם שלו, שבו ניסה לדחות את חששותיהם של מעריציו ברחבי העולם. הוא כתב: "חברים, אני בבית החולים בביקור החודשי שלי. תמיד נחמד לקבל הודעות חיוביות מכם. תודה על המחווה מקטר, ולכל מי ששולח לי אנרגיות טובות".

המחווה הברזילאית לפלה, מונדיאל 2022 קטר
המחווה הברזילאית לפלה, מונדיאל 2022 קטר | צילום: רויטרס

פלה נולד בעיירה טקס קוראסואס שבדרום-מזרח ברזיל. הוא היה הבן הבכור מבין שלושה של ז'ואאו ראמוס וסלסטה ונקרא על שמו של תומאס אדיסון. ב-1956, כשהיה בן 15, החל להתאמן עם נבחרת הנוער של סנטוס"בקבוצות עד גיל 18 ועד 20 של המועדון והוביל את האחרונה לזכייה באליפות ליגת הנוער בסאו פאולו. לאחר מכן החל את הקריירה המקצועית שלו במועדון הכדורגל סנטוס.

שנים ספורות אחר כך, כששיחק בנבחרת ברזיל במונדיאל 1962 מול נבחרת מקסיקו, סבל פלה מכאבים בשל מתיחה במפשעה. עם זאת, הוא הצליח להביא לכך שברזיל תגבור 0:2 על מקיסקו. חרף הכאבים שהחמירו - הוא שיחק גם נגד צ'כוסלובסקיה. ארבע שנים לאחר מכן, במונדיאל 1966, פלה וברזיל הודחו כבר בשלב הבתים במשחק נגד בולגריה. במונדיאל 1970 הבקיע פלה את השער השני נגד צ'כוסלובקיה וברזיל ניצחה 1:4.

פלה בפריז, 2014
פלה בפריז, 2014 | צילום: רויטרס

פלה פרש מנבחרת ברזיל ב-1971, וטען כי עשה זאת כמחאה על המשטר הדיקטטורי במדינה. השער האחרון שלו עם הנבחרת היה במשחק ראווה מול אוסטריה ב-11 ביולי באותה שנה.ב-1995 הוא מונה לשר הספורט של ברזיל.

פלה ונבחרת ברזיל זכו בשלושה גביעי עולם ב-1958, 1962 ו-1970. הוא כבש 643 שערים ב-659 משחקים עבור המועדון הברזילאי "סנטוס", ו-77 פעמים ב-92 משחקים בנבחרת ברזיל.