מרגל או גיבור? התעלומה סביב הבכיר האוקראיני שנורה למוות

חבר בצוות המו"מ האוקראיני בשיחות עם רוסיה נמצא ללא רוח חיים בקייב. לטענת האוקראינים, הוא חוסל יחד עם עוד שני מרגלים כשהיה במשימה חשאית. עם זאת, בכלי תקשורת בעולם דווח כי הוא היה סוכן כפול, ריגל נגד מדינתו - והעביר מידע לקרמלין

דניס קירייב
דניס קירייב | צילום: מתוך טוויטר

דניס קירייב, חבר בצוות האוקראיני למשא ומתן עם רוסיה נורה למוות בקייב, כך הודיעו אמש (שבת) הרשויות באוקראינה. בעוד שבממשלה טענו כי הוא נהרג כגיבור בזמן שהגן על המדינה במבצע חשאי עם שני סוכנים נוספים, גורמים פרמלנט האוקראיני טענו כי הוא בגד במדינה לכאורה, והוצא להורג על ידי סוכנות הביון האוקראינית.

קירייב היה בן 45, בנקאי במקצועו ומרגל לשעבר. מקורות רוסיים ואוקראינים, כמו גם כלי תקשורת בעולם, העלו טענות לגבי פעילות הריגול לכאורה שלו, לרבות שייתכן שהוא עבד עבור שני הצדדים והעביר מידע גם לקרמלין.

שמו של קירייב לא הופיע ברשימת המשלחת הרשמית של אוקראינה לשיחות השלום עם רוסיה השבוע, אך הוא צולם יושב בצד האוקראיני של שולחן המשא ומתן בסבב השיחות הראשון ב-28 בפברואר ולא היה ברור מהו תפקידו במשלחת.

דניס קירייב (בעיגול), עם משלחות למשא ומתן בבלארוס
דניס קירייב (בעיגול), עם משלחות למשא ומתן בבלארוס

בהודעה רשמית של מינהלת המודיעין של משרד ההגנה האוקראיני נכתב: "במהלך ביצוע משימות מיוחדות נהרגו שלושה מרגלים. אלכסיי איבנוביץ', צ'יבינייב ולרי ויקטורוביץ', דניס בוריסוביץ' קירייב, הם נהרגו בהגנה על אוקראינה והפעילות שלהם קירבה אותנו לניצחון!".