דיווח: מסמכים רגישים מהפנטגון "עם מידע על ישראל" הודלפו

על פי הדיווח, המסמכים כוללים חומר מסווג אודות הצבא האוקראיני, סין והמזרח התיכון. בכיר לשעבר בפנטגון טוען כי מדובר על "פרצה משמעותית באבטחה", ועל-פי אנליסטים הדבר עלול להזיק למדינות נוספות. עם זאת, ברוסיה יש מי שמאמין שמדובר בתכסיס שמטרתו להטעות את הצבא הרוסי

זמן צפייה: 01:37

יותר מ-100 מסמכים מסווגים שכוללים מידע רגיש בעניין הביטחון הלאומי של ארצות הברית, ולפי דיווחים גם על ישראל, דלפו לרשת מהפנטגון. כך דווח הלילה (שבת) ב"ניו יורק טיימס". המסמכים עוסקים בין היתר באוקראינה, בסין ובמזרח התיכון

אנליסטים טוענים כי דליפתו של המידע הרגיש בנמצא במסמכים עלולה להזיק מאוד לאמריקנים, אך גם לבריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה שחולקות איתה מידע מודיעיני. המסמכים נמצאו בטוויטר ובאתרים נוספים יום לאחר לבכירי ממשל הודו כי הם חוקרים דליפה אפשרית של תוכניות לחימה אוקראיניות מסווגות, כולל חוות דעת לגבי היכולות האוויריות מעוררות הדאגה של הצבא האוקראיני.

ילד מניף דגל אוקראינה על טנק רוסי הרוס בקייב
ילד מניף דגל אוקראינה על טנק רוסי הרוס בקייב | צילום: רויטרס

מייק מולרוי, בכיר לשעבר בפנטגון, אמר כי הדלפת המסמכים מייצגת "פרצה משמעותית באבטחה", שעלולה להזיק לתכנון הצבאי באוקראינה, והוסיף: "מכיוון שרוב המסמכים הופצו כתמונות, נראה כי מדובר בהדלפה מכוונת על-ידי מישהו שרוצה לפגוע במאמצים של אוקראינה, ארה"ב ונאט"ו". משרד המשפטים טען כי נפתחה חקירה, אך לא מסר מידע נוסף אודות המקרה.

נראה כי החומר הרגיש שהופץ לא עוסק רק בנושא האוקראיני. אנליסטים בטחוניים שבדקו את המסמכים טוענים כי כאמור מדובר גם על נושאים שקשורים לסין, וגם לפעילות הצבא באזור האוקיאנוס ההודי, המזרח התיכון ובענייני טרור.

במסמכים שקשורים לצבא האוקראיני מופעיות טבלאות שכוללות משלוחי נשק צפויים, פעילות של כוחות וגדודים בצבא, ותוכניות נוספות. בכירים בפנטגון טוענים כי המסמכים אותנטיים ואכן שייכים למשרד ההגנה האמריקני, אך עם זאת, הם טוענים כי בחלק מהם המידע מעט סולף, והוא מפריז בהערכות של ארה"ב לגבי כמות ההרוגים האוקראיינים, וממעיט בכמות ההרוגים מהצד הרוסי.

הכנות בבית הלבן ובקונגרס לקראת ביקורו של נשיא אוקראינה זלנסקי
דגלי ארצות הברית ואוקראינה | צילום: רויטרס

גורם בכיר באוקראינה הגיב ואמר כי "ההדלפה היא תכסיס רוסי שנועד להזיק למתקפת נגד". בלוגרים רוסים דווקא טוענים כי אין לסמוך על המידע שבמסמכים, מכיוון שמדובר על הונאה מצד המערב, במטרה להטעות את המפקדים בצבא הרוסי.

בארה"ב התחילו לחפש את האחראיים להדלפות, כשהם די בטוחים שלא מדובר בגורמים מהממשל האוקראיני, מכיוון שלא הייתה להם גישה למסמכים הספציפיים שדלפו, שכוללים בין היתר חותמת של הפנטגון.