דיווח בארה"ב: רוסיה מתכוונת להציב נשק גרעיני בחלל

חברי קונגרס ובכירים אמריקנים טוענים כי הפיתוחים החדשים של רוסיה עלולים להוות "איום משמעותי על ארה"ב ובעלות בריתה" - זאת ברקע מסמכים מסווגים שנחשפו בקונגרס. על-פי דיווח ב"וושינגטון פוסט", לנשק הרוסי החדש יש פוטנציאל "לפגיעה בלווייני מודיעין או תקשורת קריטיים". ברוסיה מכחישים: "עלילה של הבית הלבן"

זמן צפייה: 01:13

בכירים אמריקנים מביעים חשש מהיכולת הצבאית מבוססת החלל שרוסיה מפתחת - כך על-פי גורמים המעורים בפרטים שצוטטו הבוקר (חמישי) ב"וושינגטון פוסט". על-פי הדיווח, מסמכים מסווגים שנחשפו אתמול בקונגרס הביאו חברי קונגרס ובכירים שונים בממשל האמריקני לחשוש כי הפיתוחים החדשים של רוסיה בתחום החלל עשויים להוות איום משמעותי על ארה"ב ובעלות בריתה, בשל הפוטנציאל לפגיעה בלווייני מודיעין או תקשורת קריטיים באמצעות נשק גרעיני רוסי.

על-פי הדיווח, רוסיה כבר ערכה מספר ניסויים שונים באשר לדרכים להשבית לוויינים, ומידע מודיעיני מסווג שנחשף בקונגרס לגבי הנשק החדש עשוי להצביע על "איום אסטרטגי על הביטחון הלאומי של ארה"ב ובנות בריתה". טרם התברר עד כמה המערכת הרוסית החדשה מדויקת. אחד מהגורמים שצוטטו בדיווח התייחס למערכת כ"יכולת איום חלל רוסית חדשה", ונטען כי חברי קונגרס שונים "הפצירו בממשל ביידן לנקוט בצעדי-נגד בהקדם". אחד מחברי הקונגרס אף הצהיר כי למערכת יש פוטנציאל "לשנות את כללי המשחק הגיאוגרפי-אסטרטגי".

ולדימיר פוטין וג'ו ביידן
ולדימיר פוטין וג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בין הניסויים שערך הממשל הרוסי הוא השימוש בפיצוצים גרעיניים כדי להשבית לוויינים. מומחים שונים בארה"ב הזהירו כי רוסיה עלולה לפוצץ נשק גרעיני בחלל כדי להפריע לפעילותם של לוויינים של מדינות אחרות באמצעות פליטת קרינה. גורם בכיר בצבא ארה"ב הזהיר כי רוסיה "פורסת יכולות כדי למנוע באופן אקטיבי גישה לחלל ושימוש בו על-ידי ארצות הברית ובעלות בריתה".

ברוסיה מכחישים את הדיווחים על הצבת נשק גרעיני בחלל, וטוענים כי זו "עוד עלילה של האמריקנים". חבר הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, ג'ים הימס, טען כי אין צורך לגרום לבהלה בציבור, והוסיף: "זוהי סוגיית ביטחון לאומי רצינית בטווח הבינוני עד הארוך. הקונגרס והממשל צריכים להתמקד בה, אך אין צורך לגרום לבהלה". גם יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון הצטרף לקריאה להיזהר מזריעת פחד בקרב הציבור, ואמר: "אין צורך להיבהל. אנחנו הולכים לעבוד יחד כדי לטפל בנושא".