פוטין שבר שתיקה וספד לפריגוז'ין: "מכיר אותו שנים, להמתין לחקירה"

גורמים בוושינגטון אמרו כי בארה"ב מעריכים שטיל קרקע-אוויר, ששוגר ככל הנראה משטח רוסיה, הוא שהפיל את המטוס שבו היה מנהיג קבוצת "וגנר". פוטין: "שולח את תנחומיי למשפחה, אני מכיר אותו שנים רבות. יש להמתין לתוצאות החקירה. ייתכן שזה ייקח זמן"

זמן צפייה: 04:57

אחרי שגורמים בארצות הברית אמרו הערב (חמישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי בוושינגטון מעריכים שטיל קרקע-אוויר, ששוגר ככל הנראה משטח רוסיה, הוא שהביא להתרסקות המטוס שבו היה מנהיג כוח וגנר, אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הוא "שולח את תנחומיו" למשפחתו של פריגוז'ין. הוא הוסיף כי הוא "מכיר אותו שנים רבות" וכי "יש להמתין לתוצאות החקירה, ייתכן שזה ייקח זמן". במקביל, גורם בארה"ב אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי לפי הערכה ראשונית של המודיעין האמריקני, ייתכן שמטען חבלה במטוס הוא שהביא להתרסקות.

לפי רשות התעופה האזרחית ברוסיה, עם פריגוז'ין היו על המטוס, שהיה בדרכו ממוסקבה לסנט פטרבורג, יד ימינו דמיטרי אוטקין ושמונה אנשים נוספים. דיווחים ברוסיה ביממה האחרונה אישרו כי פריג'וזין נהרג בהתרסקות מטוס פרטי במחוז טבר, צפונית למוסקבה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס אתמול לאירוע בשיחה עם כתבים, ואמר: "אני לא יודע מה בדיוק קרה, אבל אני לא מופתע. לרוב, דברים לא מתרחשים ברוסיה מבלי שפוטין עומד מאחוריהם. אני לא יודע מספיק כדי לענות על שאלות בנושא הזה". במקביל, קבוצת טלגרם שמזוהה עם כוח וגנר הספיקה כבר לאשר את מותו של פריגוז'ין ושחררה הודעה בה נכתב כי הוא נהרג "כתוצאה מפעולות של בוגדים ברוסיה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308232016' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד התרסקות המטוס' poster='' kid='1_h358sete' duration='12']

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

פריגוז'ין עלה לכותרות ביוני האחרון כאשר הוביל את המיליציה שאותה הנהיג לכיוון מוסקבה ואיים בהפיכה. לאחר תקופה ארוכה שבה לא נראה בציבור, אתמול פורסם סרטון של פריגוז'ין מאפריקה, בו הוא הבטיח כי כוחותיו יהפכו את היבשת ל"חופשיה ומאושרת".

התרסקות המטוס שהובילה למותו של מפקד כוח וגנר מעלה שאלות רבות, ולא מן הנמנע שלא מדובר במוות מקרי. ניסיון ההפיכה הקצר שהוביל פריגוז'ין, במסגרתו כוח וגנר השתלט על העיר החשובה רוסטוב על הדון וצעד לעבר מוסקבה, היווה את קריאת התיגר המשמעותית ביותר על סמכותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאז עלייתו לשלטון.

המרד עורר עניין רב ברחבי העולם, אך בסופו של דבר הוא נגמר לאחר יום אחד בתיווכו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לאחר שנסוג עם כוחותיו, הודיע פריגוז'ין כי לא הייתה בכוונתו להפיל את השלטון וכי כוח וגנר צפוי להיסגר.

וגנר
יבגני פריגוז'ין בחברת חייליו | צילום: רויטרס

על פי הודעת הקרמלין, לפני כחודש פוטין פגש את פריגוז'ין במשך כ-3 שעות ב-29 ביוני - חמישה ימים לאחר ניסיון ההפיכה של כוח וגנר ברוסיה. בפגישה המפתיעה השתתפו 35 אנשים, בהם מפקדים נוספים מכוח וגנר מלבד פריגוז'ין. על-פי דובר הקרמלין דמטרי פסקוב, בפגישה דיבר פוטין על הפעילות של כוח וגנר במסגרת "המבצע המיוחד" באוקראינה ועל ניסיון ההפיכה ב-24 ביוני.