זלנסקי: "מתחילת ספטמבר - כבשנו מחדש 6,000 קמ"ר"

נשיא אוקראינה טען כי הכוחות האוקראינים "כבשו בחזרה 6,000 קמ"ר משטח המדינה שנכבשו בתחילת המלחמה על ידי הרוסים". לדבריו, מרבית האזורים ששוחררו הם בדרום ומזרח המדינה. בתוך כך, ברוסיה דווח כי מנהל בכיר בתחום האנרגיה במדינה, "נפל" מסירתו ביום שבת בנסיבות מסותריות ומת

זמן צפייה: 02:39

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי טען אתמול (שני), בסרטון הלילה שהוא מפרסם מידי ערב, כי הכוחות האוקראינים "כבשו בחזרה 6,000 קמ"ר משטח אוקראינה שנכבשו בתחילת המלחמה על ידי הרוסים". לדבריו, הכיבוש מחדש של אוקראינה החל בתחילת חודש ספטמבר, וכי מרבית האזורים ששוחררו הם בדרום ובמזרח המדינה. זלנסקי הוסיף: "התקדמות הכוחות שלנו נמשכת".

לצורך השוואה, השטח שכבשה אוקראינה כמעט זהה לשזה של יהודה, שומרון ורצועת עזה יחדיו. בהמשך הסרטון, הנשיא קרא הנשיא למדינות המערב להאיץ את תהליך אספקת מערכות הנשק לאוקראינה.

חוגגים את הכיבוש האוקראיני בחרקוב
חוגגים את הכיבוש האוקראיני בחרקוב | צילום: רויטרס

יצוין כי בניגוד לדבריו של זלנסקי, אתמול ולרי זלוז'ני, המפקד העליון של הכוחות המזוינים של אוקראינה טען כי מתחילת חודש ספטמבר - הכוחות האוקראינים הצליחו להשיב למעלה מ-3,000 קמ"ר, והם נמצאים כ-50 ק"מ בלבד מהגבול עם רוסיה.

בהקשר זה, אתמול הנשיא פרסם סרטון בחשבון הטוויטר שלו בו הוא פנה לרוסיה ושאל: "האם אתם עדיין חושבים שאנחנו עם אחד?". לאחר מכן אמר זלנסקי: "אתם חושבים שאתם יכול לשבור אותנו?". לדבריו, מדינתו תנצח עם או בלי אוכל המיובא מרוסיה, עם גז רוסי או בלי, עם מים מרוסיה או ללא, אבל היא בהחלט לא תהיה תחת שליטה רוסית.

חייל אוקראיני עומד על טנק שהרוסים נטשו. אזור חרקיב
חייל אוקראיני עומד על טנק שהרוסים נטשו. אזור חרקיב | צילום: רויטרס

אחרי 203 ימים של לחימה, נראה שידם של האוקראינים על העליונה, לאחר שהצליחו להשתלט חזרה על 400 קמ"ר באזור חרקיב. ברשתות החברתיות ברוסיה מרגישים התמרמרות על ההתפתחויות האחרונות, וגורמי צבא רוסיים טוענים כי צבא האויב "גדול פי 8" מהם. באוקראינה מקווים להחזיר לעצמם את כלל השטחים שאליהם פלשו הרוסים, כולל המובלעות שנכבשו עוד ב-2014.

בכיר בצבא האמריקני התייחס ללחימה באוקראינה, ולהצלחותיו של הצבא האוקראיני וטען כי "רוסיה ויתרה במידה רבה על ההישגים שלה באזור חרקיב" והוסיף כי "רבים מהחיילים הרוסים הנסוגים יצאו מאוקראינה וחצו את הגבול חזרה לרוסיה". לדבריו, "נטישת הציוד והמכשור הצבאי על ידי החיילים הרוסים עשויה להעיד על היעדר פיקוד אחראי ושליטה בשטח". פקיד הצבא האמריקני הביע אופטימיות זהירה בנוגע להמשך. "ברור שהם נלחמים קשה", אמר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובכירי הקרמלין ממשיכים לשמור על שתיקה נוכח התבוסה הקשה ביותר של הכוחות הרוסיים מאז תחילת המלחמה בה נהדפו מפרברי קייב. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב בחר שלא להתייחס לשאלת כתב שהתעניין האם לנשיא פוטין עדיין יש אמון בהנהגה הצבאית לאור הכישלונות בשטח. "המבצע הצבאי המיוחד נמשך. והוא יימשך עד להשגת היעדים שהוצבו מלכתחילה", אמר פסקוב.

היום, שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה, ה-FSB, הודיע כי עצר מנהל בכיר במפעל תעופה רוסי בחשד שהעביר מידע צבאי סודי לאוקראינה. מהשירות נמסר כי המנהל חשוד שצילם ציוד של מטוסי הקרב של רוסיה והעביר אותם לאזרח אוקראיני שעבד במפעל תעופה אוקראיני. ה-FSB פתח "תיק בגידה" כנגד החשוד.

איוון פצ'ורין, בן 39, מנהל בכיר בתחום האנרגיה במדינה ש''נפל'' מסירתו ומת
איוון פצ'ורין, בן 39, מנהל בכיר בתחום האנרגיה במדינה ש''נפל'' מסירתו ומת | צילום: רשתות חברתיות

במקביל, דווח ברוסיה כי איוון פצ'ורין, בן 39, מנהל בכיר בתחום האנרגיה במדינה, "נפל" מסירתו ביום שבת בנסיבות מיסתוריות ומת. לפי הדיווח, ייתכן כי כששהה על הסירה - היה נתון להשפעת אלכוהול וזו הסיבה לנפילתו. מתחילת המלחמה באוקראינה, 7 אנשי עסקים בכירים להם קשרים עם הקרמלין "מצאו את מותם" כשעל כל אחד מהם הודיעו ברשויות ברוסיה על "התאבדות" או "תאונה".

כטב''מ מסוג ''שאהד-136'' של איראן יורט באוקראינה. היה שימוש רוסי
כטב''מ מסוג ''שאהד-136'' בייצור איראני יורט באוקראינה. היה בשימוש רוסי | צילום: מתוך טוויטר

לפני שלושה שבועות, הכוחות המזוינים של איראן ומשמרות המהפכה שלה החלו בתרגיל צבאי רחב היקפים שנועד לבחון את כשירותם של מערך הכטב"מ האיראני. התרגיל התקיים על רקע הדיווחים לפיהם איראן העבירה כטב"מים מתוצרת עצמית לרוסיה - במטרה לסייע להם במלחמתם באוקראינה.

היום, גורמי בטחון ישראלים אישרו בפני חדשות 13 כי המל"טים הרוסיים שהאוקראינים יירטו הם מלטים איראנים מסוג "שהאד-136". מדובר באותו סוג של כטב"מים ששוגרו לעבר מתקני הנפט בסעודיה ואלו שהאיראנים מאתגרים בהם את ישראל.