איראן בצעד דרמטי: "סילקה כשליש מפקחי הגרעין, זה חסר תקדים"

רפאל גרוסי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, גינה בחריפות את החלטת הרפובליקה האיסלאמית למנוע גישה של כשליש מפקחי הסוכנות למתקני הגרעין שלה: "הצעד סותר בצורה מפורשת את שיתוף הפעולה שאמור להתקיים בינינו לבין איראן"

זמן צפייה: 02:17

רגע לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו ממריא לעצרת האו"ם ולפגישה עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, שתעסוק בין היתר בגרעין האיראני, טהרן נקטה הערב (שבת) צעד דרמטי: כשליש מהפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית סולקו ממתקני הגרעין באיראן. ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, גינה את המהלך - ואמר כי מדובר ב"החלטה חד-צדדית וחסרת תקדים, המשפיעה על התכנון ועל התנהלות פעילות הפיקוח של סבא"א". לדבריו, הצעד "סותר את שיתוף הפעולה הקיים בינינו לבין איראן".

גרוסי הוסיף: "ללא שיתוף פעולה יעיל, לא נוכל לבצע את המנדט שהוטל עלינו - להשגיח שפעילות הגרעין של איראן מיועדת למטרות שלום בלבד". גרוסי קרא ל"גורמים הבכירים ביותר באיראן" ליצור עמו קשר "בהקדם האפשרי".

מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי "ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן, שמוכיחים שהיא מפרה את כל התחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ובכוונתה להתחמש בנשק גרעיני. ראש הממשלה חוזר ואומר שישראל תעשה כל מה שדרוש כדי להגן על עצמה מפני איום זה".

דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, אמר כי הרפובליקה האיסלאמית "תמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית". הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה ב"פוליטיזציה של סבא"א".

עובדים במתקן גרעיני באיראן
עובדים במתקן גרעיני באיראן

בחודש שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן האטה את תוכנית הגרעין שלה, אך גורמים בטהרן מיהרו להכחיש את הפרסום ואמרו כי "התוכנית מתקדמת כרגיל". בתוך כך, יום לפני כן דווח כי ארה"ב ואיראן מתחילות לגבש "הבנות שקטות" בנושא הגרעין.