החזיק בתואר "היורש" יותר מ-70 שנה: מי אתה המלך צ'ארלס?

המלך צ'ארלס השלישי, שנודע גם כנסיך מוויילס, נולד בשם צ'ארלס פיליפ ארתור ג'ורג' ב-14 בנובמבר 1948 בארמון בקינגהאם והוא בן 74. כעת הוא מלך הממלכה המאוחדת ומולך על חבר העמים הבריטי. בעבר התחתן עם דיאנה ספנסר - ומאז שהיה בן 3 הוא מוגדר כיורש העצר. עכשיו, אחרי מות אמו, הוא המלך החדש

זמן צפייה: 14:17

אליזבת השנייה, מלכת אנגליה, הלכה לעולמה אתמול (חמישי), ומשפחת המלוכה הבריטית התכנסה ליד מיטתה בטירת בלמורל שבסקוטלנד. אליזבת, שהחזיקה בכתר בתקופת הזמן הארוכה ביותר, תכננה את ירושתה כבר זמן רב. בני משפחת המלוכה, כולל המלך צ'ארלס השלישי - שעד אתמול החזיק בתואר היורש גם הוא בתקופת הזמן הארוכה ביותר - יותר מ-70 שנים, שכן המלכה אליזבת השנייה קיבלה את תואר המלוכה שלה ב-6 בפברואר 1952, אז היה צ'ארלס בן שלוש בלבד - נטלו על עצמם את הסמכויות שהיו שמורות עד כה רק לאם המשפחה, שנפרדה מהעולם בגיל 96. אז מי הוא בעצם המלך צ'ארלס השלישי?

המלך צ'ארלס השלישי, שנודע גם כנסיך מוויילס, נולד בשם צ'ארלס פיליפ ארתור ג'ורג' ב-14 בנובמבר 1948 בארמון בקינגהאם והוא בן 74. כעת, אחרי מות אמו, הוא מלך הממלכה המאוחדת ומולך על חבר העמים הבריטי (Commonwealth). אביו הוא הדוכס מאדינבורו, פיליפ, והוא לו בנו הבכור, ואמו היא הנסיכה אליזבת - בת הבכורה של ג'ורג' השישי והמלכה האם אליזבת. כשסבו הלך לעולמו ב-1952 - הוכתרה אליזבת, אמו, למלכה, והוא הפך ליורש העצר. במסגרת תפקידיו הוא כיהן, בין היתר, כדוכס מקורנוול, דוכס רות'סיי וכאמור - הנסיך מוויילס. מאז 1976 הוא עומד בראש קרן הצדקה של הנסיך צ'ארלס ועוזר לכמיליון צעירים בריטים ובעבר שירת בצבא הבריטי, בדרגת פילדמרשל בצי הבריטי וכמרשל בחיל האוויר של בריטניה.

כעת, כשאליזבת מתה, צ'ארלס - בנה הבכור - יירש את התואר הריבוני ואת תפקידה כראש חבר העמים. הוא יירש גם נכסים נוספים כמו קרקעות ורכוש. בעבר, יוזכר, הביעה אליזבת רצון שצ'ארלס ימלוך בחבר העמים "כדי שזה ימשיך לתת יציבות לדורות הבאים".

במשך עשרות שנים חיכה צ'ארלס להפוך למלך, וכאמור, הוא האדם שחיכה את תקופת הזמן הארוכה ביותר עבורה. הוא הבכור מבין ארבעה ילדים שנולדו לאליזבת ולבעלה המנוח, הנסיך פיליפ. כשעלתה אמו לכס המלוכה בגיל 25 - הוא הפך ליורש העצר של בריטניה והוא בן שלוש. בין תאריו: הנסיך מוויילס, דוכס קורנוול, דוכס רותזי וארל מקאריק.

הנסיכה דיאנה (רויטרס)
הנסיכה דיאנה (רויטרס)

צ'ארלס התחתן עם דיאנה ספנסר ב-1981, והזוג נודע בתור הנסיך והנסיכה מוויילס. נולדו להם שני ילדים, הנסיכים וויליאם והארי. צ'ארלס ודיאנה נפרדו בשנת 1992. לאחר מותה של דיאנה בשנת 1997, צ'ארלס נישא לקמילה פרקר בולס, הידועה כיום כדוכסית קורנוול, בשנת 2005. כעת, עם עלייתו לכס המלכות, הוא ייקרא צ'ארלס השלישי. כמו כן, בדרך כלל, אשתו של המלך מקבלת אוטומטית את התואר "מלכה", אך במקרה הנוכחי של קמילה פרקר בולס זה לא היה מובן מאליו: ב-2005, בעת חתונתם, חתמו השניים שקמילה לא תוכר כמלכה אלא כבת זוגו הנסיכה. אם ירצה כעת, כשהוא בעל התואר מלך, הוא יוכל לשנות את תוארה למלכה. עם זאת, בפברואר האחרון, בהצהרה לציון יום השנה ה-70 לעלייתה לכס המלכות, אמרה אליזבת השנייה כי היא מעוניינת שקמילה תוכר כמלכה, וכעת תלוי הדבר ברצונו של צ'ארס - שהודה לאמו.

המלכה אליזבת בילדותה
המלכה אליזבת בילדותה

מי יחליף את צ'ארלס?

יורש העצר של כס המלכות הנוכחי הוא כעת בנו הבכור של צ'ארלס, וויליאם, בן 40, הידוע בתור הדוכס מקיימברידג'. אחריו יהיה זה ילדו הבכור של וויליאם, הנסיך ג'ורג', בן 9; ואחר כך הנסיכה שרלוט, בת 7; והנסיך לואי, בן 4.

הנסיך הארי בחזרה לחתונה של וויליאם וקייט מידלטון
הנסיך הארי בחזרה לחתונה של וויליאם וקייט מידלטון | צילום: Splashnews/ASAPcreative

איפה הנסיך הארי בכל זה?

הארי נשאר בסדר הירושה והוא חמישי בתור לכס המלכות, למרות החלטתו, שנתפסה כשנויה במחלוקת, לפרוש מתפקידי המלוכה. בשנת 2020 עברו הוא ואשתו מייגן מרקל לארצות הברית, שם הם גרים עם שני ילדיהם, ארצ'י וליליבט.

האם הנסיך אנדרו עדיין בתור?

אנדרו, הדוכס מיורק, הוא השמיני בתור לכס המלכות הבריטי. הוא בנה השני של המלכה אליזבת, אבל הודיע ​​ב-2019 שהוא יתפטר מתפקידיו הציבוריים לאחר שהיה מעורב בתביעה בגין תקיפה מינית שהגישה אישה אמריקנית, שאמרה שג'פרי אפשטיין אילץ אותה לקיים יחסי מין עם הנסיך - כך שלא סביר שהוא יהיה מלך אי פעם. יתרה מכך, התקשורת הבריטית דיווחה זה מכבר שצ'ארלס שוקל את הרעיון של מונרכיה מצומצמת וכנראה יצמצם את מספר בני המשפחה הנחשבים לבני המלוכה הבכירים - מה שעלול לגרום לכך שתפקידו של אנדרו נחתך.

כיצד משתנה סדר הירושה?

קו הירושה נזיל, והרצף משתנה לעתים קרובות. בני המלוכה יכולים לזוז למעלה או למטה במקום בכל פעם שחבר מת או מוותר או כשנולד תינוק חדש.

טקס ההכתרה של המלכה אליזבת, פברואר 1952
טקס ההכתרה של המלכה אליזבת, פברואר 1952

, וכילדה היא הייתה בודדה. היא רצתה בחברתם של ילדים אחרים בני גילה, אבל הדבר כמעט לא התאפשר לה. "הנסיכות היו מבודדות מאוד מילדים אחרים. לכן הן תקשרו זו עם זו ובאופן פרדוקסלי, פיתחו עניין רב בכל דבר רגיל", אמר עליה בעבר ד"ר גלן וילסון, מומחה לניתוח אישיותי.

Whatsapp Image 2022 09 08 At 2
המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

בעולם נפרדים מהמלכה אליזבת: מבצע "גשר לונדון" יצא לדרך

על- פי הנהליםיום מותה של המלכה ידוע בשם "D-Day". לאחר שהמלך הבריטי מת, המחליף שלו או שלה משתלט מיד על כס המלוכה. המשמעות היא שאחרי שהמלכה אליזבת השנייה מתה ביום חמישי, בנה הנסיך צ'ארלס הפך אוטומטית למלך - ובמקרה שלו, הוא הפך למלך צ'ארלס השלישי. עבור BBC, חברת שידור במימון המדינה, מדובר בהליך סדור וסבוך. החדשות צפויות להתפרסם בצורה זהירה וקודרת, כשהמארחים ילבשו שחורים בשל חשיבות האירוע. אלא שאתמול כמה דברים השתנו: החדשות על פטירתה של המלכה שותפו לראשונה בחשבון טוויטר השייך למשפחת המלוכה. עם זאת, זה היה צפוי, ושדרנים מה-BBC ומרשתות אחרות כבר לבשו שחור. הדגלים הורדו לחצי התורן ברחבי המדינה כשההודעה הרשמית על המוות פורסמה - הן בארמון בקינגהאם והן באתר המלכותי.

ביום שבת "מועצת העלייה" תכריז על צ'ארלס כמלך בטקס רשמי שייערך בארמון סנט ג'יימס, שיועבר בשידור חי לממלכה הבריטית. ביום ראשון יחל מסע הארון מסקוטלנד ללונדון, כשהעצירה הראשונה תהיה באדינבורו. לאחר מכן, ביום שני, יתקיימו טקסי זיכרון בהשתתפות המלך צ'ארלס וביום שלישי יוטס הארון ללונדון. החל מיום רביעי ועד יום ראשון יוצב הארגון בכנסיית ווסטמינסטר, כדי שהציבור יוכל לחלוק למלכה המנוחה כבוד אחרון. ביום שני בשבוע הבא יתקיים טקס האשכבה בנוכחות מנהיגים מהעולם, ולאחר מכן יילקח הארון לקפלת סנט ג'ורג' בטירת ווינדזור. לבסוף, טקס הקבורה יתקיים בנוכחות משפחת המלוכה בקפלת הזיכרון למלך ג'ורג' השישי.