אחרי 12 שנה: סוריה הוחזרה לליגה הערבית

לאחר הצבעה שהתקיימה בקהיר, הליגה הערבית החליטה להחזיר את סוריה לשורותיה לראשונה מאז הורחקה בשנת 2011 בעקבות פרוץ מלחמת האזרחים במדינה. בכך, המדינות הערביות צועדות אל עבר נרמול היחסים עם הנשיא בשאר אל-אסד

נשיא סוריה בשאר אל-אסד
נשיא סוריה בשאר אל-אסד | צילום: רויטרס

הליגה הערבית החליטה היום (ראשון) לצרף החזרה את סוריה לשורותיה, לראשונה אחרי שהורחקה בשנת 2011 בעקבות פרוץ מלחמת האזרחים במדינה. בהחלטתה בחרה הליגה הערבית לבסס מחדש את הקשרים עם סוריה ועם הנשיא בשאר אל-אסד.

ההחלטה התקבלה בשיחה סגורה בהשתתפות שרי החוץ הערבים במטה הליגה הערבית בקהיר שבמצרים, כך מסר דובר מזכ"ל הליגה הערבית ג'מאל רושדי. במהלך הפגישה התקיימה הצבעה על הנושא, והתקבלה ההחלטה. כמו כן, נשיא איראן אבראהים ראיסי נצפה בביקור בדמשק בשבוע שעבר, וחתם עם הסורים על הסכמי סחר ונפט ארוכי טווח. ההחלטה התקבלה לקראת כינוסה המתוכנן של הליגה ב-19 במאי.

אבו מאזן ושרי החוץ של מדינות ערב בכינוס הליגה הערבית בקהיר | צילום: רויטרס

כאמור, חברותה של סוריה בליגה נשללה בשנת 2011 בעקבות מלחמת האזרחים הקשה שפקדה את המדינה, שהחלה לאחר מחאות כבדות נגד הנשיא אסד, שבעקבותיה החזירו מדינות ערביות רבות את נציגיהן בעיר הבירה דמשק.

לאחרונה, מספר מדינות ערביות, ביניהן סעודיה ומצרים, חידשו את הקשר עם סוריה, כשבכירים במדינות קיימו פגישות באופן תכוף. רעידת המדינה הקשה שפקדה את המדינה בחודש פברואר האיצה את חידוש הקשרים הללו. עם זאת, עדיין יש מספר מדינות, למשל קטר, שמתנגדות לנרמול היחסים עם סוריה כל עוד לא יימצא פיתרון מדיני לסכסוך בגבולותיה.