נחשף החשוד בהדלפת מסמכי הפנטגון: בן 21 מהמשמר הלאומי

גורמים אמריקניים טוענים כי מדליף המסמכים הכוללים מידע רגיש בעניין הביטחון הלאומי בארה"ב, ולפי דיווחים גם על ישראל, הוא ג'יק טייקסיירה, אשר אמור להיעצר בקרוב. הנשיא ביידן אמר מוקדם יותר: "ישנה חקירה מלאה, ומתקרבים לפריצה"

זמן צפייה: 00:22

גורמים בארצות הברית מזהים היום (חמישי) את מדליף המסמכים המסווגים כאיש המשמר הלאומי, ג'ק טייקסיירה בן ה-21, זאת לאחר הנשיא ג'ו ביידן הודיע הבוקר כי המעורבים בחקירה מתקרבים לפריצת דרך בנושא ההדלפה. בכירים בחקירה טוענים כי טייקסיירה במעקב כבר זמן מה, וכי מעצרו קרוב.

הנשיא ביידן טען הבוקר בפני כלי התקשורת המקומיים באירלנד כי "ישנה חקירה מלאה כמו שאתם יודעים, של גורמי מודיעין ומשרד המשפטים, והם מתקרבים לפריצה".

אחד המסמכים שהודלפו מהפנטגון
אחד המסמכים שהודלפו מהפנטגון | צילום: ניו יורק טיימס, רויטרס

"וושינגטון פוסט" פרסם הלילה פרטים חדשים על הפרשה, שלפיהם האדם שעומד מאחורי גניבת המידע ופרסומו ברשת עובד בבסיס צבאי אמריקני, שחלק עם חבריו ברשת החברתית "דיסקורד" מסמכים סודיים במשך חודשים. לפי הדיווח, מדובר בצעיר כריזמטי, חובב נשק, שפרסם כמה פעמים התבטאויות אנטישמיות.

הצעיר, המכונה OG, שלח מדי כמה זמן קבצים משונים לקבוצת חברים שהתגבשה במהלך תקופת הקורונה. הוא סיפר להם שהוא עובד בבסיס צבאי ושאלו מסמכים סודיים, אך רוב חברי הקבוצה לא הביעו יותר מדי עניין או הבינו את חשיבותם.

אחד מחברי הקבוצה סיפר ל"פוסט" את הפרטים. הקבוצה מורכבת מכ-25 חברים, בעיקר גברים ונערים, שחולקים חיבה משותפת לנשקים ואמונה באלוהים, הם ראו סרטים ביחד וחלקו בדיחות. המדליף רצה לחלוק איתם את המסמכים מתוך רצון "להכניס אותם ללופ", לפי חבר הקבוצה.

"הוא אדם חכם. הוא ידע מה הוא עושה כשהוא העלה את המסמכים האלה, כמובן. אלו לא היו הדלפות בטעות", סיפר עליו. המדליף סיפר לחברי הקבוצה שהוא בבסיס סודי אליו אסור להכניס טלפונים או מכשירים אלקטרוניים שונים. בתחילה הוא נהג להעתיק את המסמכים, חלקם ברמות סיווג גבוהות ביותר, בעצמו. לאחר זמן מה הוא החל לצלם את המסמכים עצמם ולשלוח לחברים.

חבר הקבוצה הוא נער מתחת לגיל 18, הוא שוחח עם העיתון וסיפר כי הוא יודע את שמו מלא של המדליף אך סירב לחשוף אותו. במקביל, הפנטגון ממשיך בחקירת ההדלפות וחיפוש אחר המקור.

הפנטגון בארצות הברית
הפנטגון בארצות הברית | צילום: רויטרס

יותר מ-100 מסמכים מסווגים שכוללים מידע רגיש בעניין הביטחון הלאומי של ארצות הברית, ולפי דיווחים גם על ישראל, כלולים בהדלפה. המסמכים עוסקים בין היתר באוקראינה, בסין ובמזרח התיכון. אנליסטים טענו תחילה כי דליפתו של המידע הרגיש בנמצא במסמכים עלולה להזיק מאוד לאמריקנים, אך גם לבריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה שחולקות איתה מידע מודיעיני.

המסמכים נמצאו בטוויטר ובאתרים נוספים יום לאחר שבכירי ממשל הודו כי הם חוקרים דליפה אפשרית של תוכניות לחימה אוקראיניות מסווגות, כולל חוות דעת לגבי היכולות האוויריות מעוררות הדאגה של הצבא האוקראיני.