עומאן: מת הסולטאן הוותיק קאבוס בן סעיד - בגיל 79

קאבוס היה השליט הוותיק ביותר בעולם הערבי ושלט בנסיכות כמעט 50 שנה. בהתאם לצוואתו - בן דודו, היתם בן טארק אל-סעיד, הושבע תחתיו. בשנת 2018 נפגש הסולטאן קאבוס עם ראש הממשלה נתניהו

זמן צפייה: 02:39

סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד אל-סעיד, מת היום (שבת) בגיל 79, קאבוס שלט במדינה כמעט 50 שנה והוא היה השליט הכי ותיק בעולם הערבי. לקאבוס לא היו ילדים או אחים, על כן הושבע בן דודו - היתם בן טארק אל-סעיד כיורש לתפקיד הסולטאן.

לאחר מותו של קאבוס, המועצה הצבאית הבכירה בנסיכות קראה למשפחת המלוכה לבחור יורש עצר, בהתאם לחוק המחייב את המשפחה לבחור את ממשיך דרכו של הסולטאן בפרק זמן של שלושה ימים. היתם בן טארק אל-סעיד נבחר לתפקיד על ידי מועצת משפחת המלוכה בהתאם לצוואתו של הסולטאן קאבוס. בתפקידו הקודם כיהן הסולטאן החדש כשר התרבות של עומאן.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

צרפת: "איראן תוכל להחזיק בפצצה גרעינית תוך שנה-שנתיים"

בדרך לנסיגה? ר"מ עיראק ביקש מארה"ב תוכנית להוצאת כוחותיה

כ-3 שנים אחרי משאל העם: הסכם הברקזיט אושר בפרלמנט הבריטי

היתם בן-טארק אל סעיד, הסולטאן החדש של עומאן
היתם בן-טארק אל סעיד, הסולטאן החדש של עומאן | צילום: רויטרס

קאבוס תפס את השלטון בשנת 1970, לאחר שביצע בתמיכת בריטניה הפיכה נגד אביו, סעיד אבן טיימור, הסולטאן הקודם, שהיה נחשב לשליט אכזר. קאבוס היה נחשב לשליט אהוד וליברלי באופן יחסי. בשנים האחרונות סבל מסרטן במעי הגס.

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד | צילום: חדשות 13

באוקטובר 2018 אירח קאבוס בארמונו בעיר מסקט את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור חשאי, בליווי משלחת ביטחונית. ביקורו של נתניהו בנסיכות היה המפגש הרשמי הראשון בדרג זה, מאז שנת 1996. יצחק רבין ביקר בסולטנות ב-1994 ושמעון פרס עשה זאת בשנת 1995. היחסים עם הסולטנות נותקו בזמן האינתיפאדה השנייה.

יחד עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו השתתפו בביקור ראש המוסד יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי ור' המל"ל מאיר בן-שבת, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, ראש הסגל יואב הורוביץ והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. בהודעה המשותפת לסיכום הביקור נמסר כי בפגישה נדונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון וכן נדונו מספר נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון.