ביידן: "האוקראינים רשמו הישגים; מעריך שהמלחמה תימשך זמן רב"

נשיא ארצות הברית התייחס ללחימה באוקראינה ואמר כי למדינה יהיה קשה להשיג את המטרה לשחרר את כל השטחים שנכבשו על ידי הרוסים. זלנסקי: השתלטנו על 8,000 קמ"ר מתחילת החודש

הנשיא ביידן על רקע המלחמה באוקראינה
"נגן על כל אינצ' משטח נאט"ו". הנשיא ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס היום (רביעי) ללחימה באוקראינה, ולהצלחותיהם של הכוחות האוקראינים לכבוש מחדש שטחים מידי הרוסים במזרח ובדרום המדינה. בהתאם להצלחותיו של הצבא האוקראיני, הנשיא ביידן טען כי אוקראינה שמה לה למטרה לשחרר את כל השטחים שנכבשו על ידי הכוחות הרוסיים, מטרה שלטענתו, משך הזמן שיידרש להשיגה - עשוי להימשך זמן רב, וכי זו מטרה שיהיה קשה להשיגה.

"האוקראינים רשמו התקדמות משמעותית והישגים. אבל אני מעריך שזו הולכת להיות מלחמה לטווח ארוך", הוסיף ביידן. מוקדם יותר, מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב עשויה להכריז על חבילת סיוע צבאית נוספת לאוקראינה ב"ימים הקרובים", וכך למעשה - תמשיך את הסיוע הצבאי והכלכלי למדינה.

דגל אוקראינה הונף במרכז העיר חרקיב
דגל אוקראינה הונף במרכז העיר חרקיב | צילום: רויטרס

אתמול, בנאום שנשא נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, הוא טען כי אוקראינה הצליחה "לשחרר" למעלה -8,000 קמ"ר מתחילת חודש ספטמבר. מרבית השטחים המדוברים נכבשו דווקא בצפון מזרח אוקראינה, לרבות באזור העיר חרקיב. לצורך השוואה, מדובר בשטח שהוא בערך זהה לזה של האי כרתים (יוון).

לדבריו של זלנסקי, אוקראינה השלימה "צעדי ייצוב" בכמחצית מהשטח הזה. "באשר לשאר השטחים - צעדי הייצוב עדיין נמשכים". התקשורת הבינלאומית-מערבית עודנה מתקשה לאמת באופן מיידי את דבריו של הנשיא זלנסקי וגם את היקף הצלחותיו של הצבא האוקראיני בשדב הקרב.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

רק לפני יומיים, הכריז הנשיא זלנסקי כי הכוחות האוקראינים "כבשו בחזרה 6,000 קמ"ר משטח אוקראינה שנכבשו בתחילת המלחמה על ידי הרוסים". לדבריו, מרבית האזורים ששוחררו הם בדרום ובמזרח המדינה. זלנסקי הוסיף: "התקדמות הכוחות שלנו נמשכת". ולרי זלוז'ני, המפקד העליון של הכוחות המזוינים של אוקראינה טען כי מתחילת הכוחות האוקראינים נמצאים כ-50 ק"מ בלבד מהגבול עם רוסיה.

בכיר בצבא האמריקני התייחס אתמול ללחימה באוקראינה, ולהצלחותיו של הצבא האוקראיני וטען כי "רוסיה ויתרה במידה רבה על ההישגים שלה באזור חרקיב" והוסיף כי "רבים מהחיילים הרוסים הנסוגים יצאו מאוקראינה וחצו את הגבול חזרה לרוסיה". לדבריו, "נטישת הציוד והמכשור הצבאי על ידי החיילים הרוסים עשויה להעיד על היעדר פיקוד אחראי ושליטה בשטח". פקיד הצבא האמריקני הביע אופטימיות זהירה בנוגע להמשך. "ברור שהם נלחמים קשה", אמר.

דגל אוקראינה שוב מתנוסס באזור חרקוב
דגל אוקראינה שוב מתנוסס באזור חרקיב | צילום: רויטרס

אחרי 204 ימים של לחימה, נראה שידם של האוקראינים על העליונה, לאחר שהצליחו להשתלט חזרה על אזורים נרחבים בסביבת חרקיב. ברשתות החברתיות ברוסיה מרגישים התמרמרות על ההתפתחויות האחרונות, וגורמי צבא רוסיים טוענים כי צבא האויב "גדול פי 8" מהם. באוקראינה מקווים להחזיר לעצמם את כלל השטחים שאליהם פלשו הרוסים, כולל המובלעות שנכבשו עוד ב-2014.

עם זאת, יצוין כי הכוחות הרוסיים עדיין שולטים על בערך כחמישית משטח אוקראינה (בדרום ובמזרח), אך קייב ממשיכה להיאבק בהם. יועצו לענייני התקשורת האסטרטגית בתחום הביטחון הלאומי וההגנה של הנשיא זלנסקי, אולקסי ארסטוביץ', אף טען כי לא מן הנמנע שאוקראינה תרשום התקדמות נוספת גם במחוז לוהנסק ודונייצק שבמזרח המדינה, בהם שולטים הבדלנים הפרו-רוסיים.

Whatsapp Image 2022 04 18 At 0
הלחימה במחוז לוהנסק. ארכיון | צילום: רויטרס

דניס פושילין, מנהיג הרפובליקה העממית של דונייצק, ישות מדינית מוכרת חלקית שהתנתקה מאוקראינה בשנת 2014 והכריזה על עצמאותה, טען כי "המצב התייצב". לדבריו של פושילין, "האויב מנסה להתקדם אך כוחות בעלות הברית בהנהגתה של רוסיה דוחים אותם".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובכירי הקרמלין ממשיכים לשמור על שתיקה נוכח התבוסה הקשה ביותר של הכוחות הרוסיים מאז תחילת המלחמה בה נהדפו מפרברי קייב. במסיבת עיתונאים שערך אתמול דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, הוא בחר שלא להתייחס לשאלת כתב שהתעניין האם לנשיא פוטין עדיין יש אמון בהנהגה הצבאית לאור הכישלונות בשטח. "המבצע הצבאי המיוחד נמשך. והוא יימשך עד להשגת היעדים שהוצבו מלכתחילה", אמר פסקוב.