בעסקת שבויים: הכדורסלנית האמריקנית שוחררה מהכלא הרוסי

כוכבת ה-WNBA בריטני גריינר שוחררה בעבור ויקטור בוט, סוחר נשק וקצין בצבא הסובייטי, שנידון ל-25 שנות מאסר בארצות הברית. הכדורסלנית, מהמובילות בעולם, נידונה ל-9 שנות מאסר באוגוסט האחרון, לאחר שבנמל התעופה במוסקבה מצאו פחות מגרם של שמן קנאביס בכבודתה

Whatsapp Image 2022 12 08 At 1

כדורסלנית ה-WNBA האמריקנית בריטני גריינר שוחררה היום (חמישי) בעסקת חילופי שבויים מהכלא הרוסי, עבור סוחר הנשק הרוסי המורשע ויקטור בוט. המכונה "סוחר המוות" הוא קצין צבא סובייטי לשעבר המרצה עונש מאסר של 25 שנים בארצות הברית באשמת קשירת קשר להרג אמריקנים, רכישת וייצוא טילי נ"מ ומתן תמיכה חומרית לארגון טרור.

הנשיא האמריקני ג'ו ביידן התייחס בהצהרה לשחרורה של גריינר, ואמר: "החודשים האחרונים היו גיהנום עבור בריטני. אני שמח להיות מסוגל לומר שבריטני במצב רוח טוב. היא חשה הקלה על כך שהיא סוף סוף חוזרת הביתה, והעובדה בעינה היא שהיא איבדה חודשים מחייה וחוותה טראומה מיותרת. מגיע לה מרחב, פרטיות וזמן עם אהוביה כדי להתאושש ולהחלים מהזמן שלה במעצר שלא כדין".

בת זוגה של בריטני גריינר, שראל, והנשיא ג'ו ביידן
בת זוגה של בריטני גריינר, שראל, והנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בת זוגה של בריטני, שראל, התייחסה גם היא בהצהרה לשחרורה: "במהלך תשעת החודשים האחרונים, כולכם הייתם כל כך מודעים לאחד המקרים האפלים בחיי, ולכן היום אני פשוט עומדת כאן מוצפת ברגשות, אבל הרגש הכי חשוב שיש לי כרגע הוא פשוט הכרת תודה כנה לנשיא ביידן ולממשלו כולו".

הנשיא ביידן, סגנית הנשיא האריס ומזכיר המדינה בלינקן עם בת זוגה של גריינר לאחר ההודעה על שחרורה
הנשיא ביידן, סגנית הנשיא האריס ומזכיר המדינה בלינקן עם בת זוגה של גריינר לאחר ההודעה על שחרורה | צילום: רויטרס

בחודש אוגוסט האחרון בית המשפט במוסקבה גזר על כוכבת הכדורסל 9 שנות מאסר. גריינר בת ה-31 נעצרה ב-17 בפברואר בנמל התעופה במוסקבה והואשמה על ידי התובעים הרוסיים בניסיון להבריח פחות מגרם אחד של שמן קנאביס בתיק שלה.

שחקנית ה-WNBA שנכלאה ברוסיה, בריטני גריינר
שחקנית ה-WNBA שנכלאה ברוסיה, בריטני גריינר | צילום: רויטרס

שחקנית ה-WNBA שנכלאה ברוסיה, בריטני גריינר
שחקנית ה-WNBA שנכלאה ברוסיה, בריטני גריינר | צילום: רויטרס

לפני מתן פסק הדין, גריינר התנצלה בפני בית המשפט וביקשה את סלחנותו: "מעולם לא התכוונתי לפגוע באף אחד, אף פעם לא התכוונתי לסכן את האוכלוסייה הרוסית, מעולם לא התכוונתי להפר שום חוק כאן", אמרה גריינר. "עשיתי טעות ואני מקווה שעם הינתן פסיקת בית המשפט לא ייגזר עליי לסיים את חיי כאן. אני יודעת שכולם ממשיכים לדבר על פוליטיקה, אבל אני מקווה שהשיח הזה רחוק מהאולם".