בדרך לקרב נוסף בין ביידן לטראמפ: היילי פרשה מהמרוץ לנשיאות

שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר הודיעה על הסרת מועמדותה בפריימריז הרפובליקניים, אחרי שהפסידה לטראמפ ב-14 מתוך 15 המדינות בהן נערכו הבחירות המקדימות ב"סופר טיוזדיי". בנאום הפרישה שלה, היילי איחלה הצלחה ליריבה במפלגה, אך לא הביעה בו תמיכה. כעת נסללה הדרך לשידור חוזר של בחירות 2020 - וטראמפ יהיה זה שיתמודד מול הנשיא ביידן בנובמבר

ניקי היילי מודיעה על פרישתה מהמרוץ הרפובליקני
ניקי היילי מודיעה על פרישתה מהמרוץ הרפובליקני | צילום: רויטרס

אחרי הניצחון הסוחף של טראמפ ב"יום שלישי הגדול": שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר ניקי היילי הודיעה הערב (רביעי) על פרישה מהמרוץ לבית הלבן, בעצרת שערכה במדינת הבית שלה דרום קרוליינה. החלטתה מגיעה כיממה לאחר "יום שלישי הגדול", במהלכו זכתה בבחירות במדינה אחת בלבד, וורמונט, מתוך 15 המדינות שהשתתפו בפריימריז - ובכך למעשה נסתם הגולל על סיכוייה לזכות במועמדות הרפובליקנית לנשיאות.

"אני מאחלת לטראמפ הצלחה", אמרה היילי בנאום הפרישה שלה, מבלי שהביעה תמיכה חד משמעית במועמדותו של הנשיא לשעבר. בנוגע לעתידה הפוליטי הבטיחה: "אני לא אפסיק להשמיע את הקול שלי בנושאים שאני מאמינה בהם", ולאחר מכן ציינה כי היא "אינה מתחרטת על דבר".

"באחריותו של דונלד טראמפ להרוויח כעת את קולותיהם של המצביעים במפלגה שלנו ומחוץ לה - ואני מקווה שהוא יעשה את זה", הוסיפה השגרירה לשעבר.

ניקי היילי
היילי יורדת מהבמה | צילום: רויטרס

היילי הייתה המועמדת המשמעותית הראשונה מתוך המפלגה הרפובליקנית שקראה תיגר על מועמדותו של טראמפ והצטרפה לפריימריז, והיא המועמדת האחרונה שפרשה מהם. לאורך קמפיין הבחירות שלה, היילי ספגה מתקפות רבות מכיוונו של הנשיא לשעבר ותומכיו, אך המשיכה במרוץ גם לאחר שאיבדה את התורמים הגדולים ביותר לקמפיין שלה - משפחת קוך האמריקנית. בנוסף, הביקורת החריפה שמתחה על טראמפ בחודשי הקמפיין עשויים לפגוע בעתידה הפוליטית במפלגה הרפובליקנית, כל עוד יש לנשיא לשעבר אחיזה בה.

על-פי סקרים שונים, להיילי היה יתרון בקרב מצביעות המתגוררות בפרברי ארה"ב, וגם בקרב בוחרים עצמאיים - שניהם קהלים דמוגרפיים נחוצים לניצחון בבחירות הכלליות. על פי הסוקרים, זוהי הסיבה העיקרית לכך שהיא זכתה ביתרון גדול יותר כאשר הוצבה בסקרים מול הנשיא ביידן, בהשוואה לטרמפ. קמפיין הבחירות שלה השתמש בנתונים אלו כדי לטעון שהיא "ההימור הבטוח" יותר עבור המפלגה הרפובליקנית בבחירות שיערכו בנובמבר.

דונלד טראמפ, ג'ו ביידן, ניקי היילי
דונלד טראמפ, ג'ו ביידן, ניקי היילי | צילום: רויטרס

"יש לי חששות רציניים לגבי דונלד טראמפ, אך יש לי חששות רציניים יותר לגבי ג'ו ביידן", אמרה היילי בנוגע לבחירות, בריאיון שהעניקה לאחרונה ל"וול סטריט ג'ורנל". היא הצביעה על 91 האישומים הפליליים העומדים בפני טראמפ בעניינים שונים, כולל טיפולו במסמכים מסווגים ומאמציו לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020, כאשר הפסיד לנשיא ביידן. "צריך להבין - אם אין לנו מישהו שיכול לזכות בבחירות כלליות מול המפלגה הדמוקרטית, כל מה שאנחנו עושים זה להעניק זכייה לשמאל הסוציאליסטי", טענה.

מדבקת "הצבעתי
מדבקת "הצבעתי" | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן, שלא ניצבת בפניו תחרות במפלגה הדמוקרטית, ניצח בכל המדינות שבהן נערכו בחירות אתמול. בזירה הרפובליקנית, טראמפ גרף ניצחונות ב-14 מתוך 15 המדינות שהצביעו ב"יום שלישי הגדול", ובהן צפון קרוליינה, וירג'יניה, קולורדו, אלסקה, טנסי (77.3%), טקסס (77.8%), ארקנסו (75.7%), אלבמה (83.2%), אוקלהומה (81.8%) ומיין.

היילי השיגה אתמול ניצחון במדינת ורמונט בלבד, עם 49.8% מהקולות בהשוואה ל-45.9% שגרף טראמפ. מאז תחילת המרוץ ועד אתמול, היילי זכתה רק במחוז קולומביה הקטן, בו שוכנת הבירה האמריקנית וושינגטון.