"מכרתי כליה, עכשיו את הבת שלי": הרעב הקיצוני באפגניסטן

אזרחי המדינה, שנשלטת כבר מעל שנה על ידי טליבאן, מצויים במצוקת רעב, ללא עבודה, ללא סיוע בינלאומי וללא עזרה מהשלטון האכזרי. רבים מעידים שהם נותנים לילדיהם תרופות הרגעה כדי לטשטש אותם כשהם בוכים מרעב, אחרים מכרו חלקי גוף ויש שמוכרים את בנותיהם למלווי כספים. "אני מרגיש אשם כל כך, לפעמים אני מרגיש שהיה טוב יותר למות מאשר לחיות ככה"

אזרחי אפגניסטן, הרוב המוחץ לא מצליח למצוא עבודה
אזרחי אפגניסטן, הרוב המוחץ לא מצליח למצוא עבודה | צילום: רויטרס

כתבה שפורסמה היום (חמישי) באתר ה-BBC מציפה פעם נוספת את רמת הרעב החמור באפגינסטן, הנשלטת על ידי טליבאן, ובה מתואר כיצד אזרחי המדינה נותנים לילדיהם הרעבים תרופות הרגעה כדי להרדים אותם. אחרים מוכרים כליות ואיברים אחרים עבור כסף לאוכל, וחלק מוכרים אפילו את בנותיהם, כך נכתב בכתבה. האו"ם הכריז כי המצב ההומינטרי באפגניסטן הוא "קטסטרופלי".

"הילדים שלנו בוכים ללא הפסקה, והם לא ישנים. אין לנו אוכל", כך מצוטט עבדול ווהאב, אפגני תושב כפר קטן ב-פאתי הראט, שדיבר עם כתבת ה-BBC. "אז אנחנו הולכים לבית המרקחת, קונים תרופות הרגעה ונותנים לילדים כדי שהם ירגישו מטושטשים". גבר אחר תושב המקום סיפר שהוא נותן תרופות לכל ששת ילדיו, כולל לתינוק שלו - בן שנה. התרופות, מספרת הכתבת, משמשות בדרך כלל לחרדה ודיכאון.

אזרחי אפגניסטן, ''הילדים שלנו בוכים ללא הפסקה''
אזרחי אפגניסטן, ''הילדים שלנו בוכים ללא הפסקה'' | צילום: רויטרס

התרופות הללו עולות באפגינסטן כמחיר פרוסת לחם לחמש טבליות מלאות כדורים. רוב המשפחות חולקות פרוסות לחם בודדות וזהו האוכל היחיד שלהם כל היום, כאשר אישה אחת העידה שבבוקר הם אוכלים לחם יבש ובערב - סופגים במים כדי להרטיב אותו מעט.

המצב באפגינסטן הוא קשה כבר עשרות שנים, כשברחבי המדינה משתוללות מלחמות ללא הרף בין ארגונים חמושים ומליציות צבאיות שונות. אולם מאז קיץ 2021 כאשר אחרון חיילי ארה"ב עזב את המדינה וארגון טליבאן השתלט, המצב הפך חמור. ללא הכרה בינלאומית בשלטון, הוקפא כל מימון כספי מקרנות מדינות זרות, ואפגניסטן נותרה ללא יכולת לייצא, לייבא או לסחור כלל.

אפגניסטן אפגנים בריחה מ שלטון טליבאן
מייחלים לברוח. אפגנים בתור לקבלת דרכון (ארכיון) | צילום: צילום: רויטרס

טליבאן לא מצליח לנהל מדינה וכלכלה מתפקדת, והרוב המוחץ של האזרחים לא עובדים. כאשר הם כן מוצאים פרנסה יומים, הם מרוויחים בערך דולר ליום. בשל כך נאלצים התושבים לנקוט בצעדים קיצוניים כדי להציל את משפחתם מרעב.

בכתבה של ה-BBC סיפר צעיר אפגני בן 22, שסירב להזדהות בשמו, כיצד עבר ניתוח לכריתת כליה והראה לצוות הכתבים צלקת טרייה יחסית באזור בטנו באורך של כ-20 ס"מ. הוא סיפר ששמע כי בבית חולים באזור אפשר למכור כליה, הביע בפניהם רצון וכעבור מספר שבועות הם זימנו אותו לניתוח. "לא הייתה לי שום ברירה אחרת", סיפר ל-BBC.

אזרחי אפגניסטן, ''אם החיים ימשיכו ככה, אני מרגיש שאמות''
אזרחי אפגניסטן, ''אם החיים ימשיכו ככה, אני מרגיש שאמות'' | צילום: רויטרס

על מכירת הכליה הוא קיבל 270,000 אפגני, שווה ערך ל-3,100 דולר אמריקני, רוב הכסף שומש להחזרת חובות לאחרים על קניית אוכל. ובכל זאת גם אחרי שמכר את כלייתו, הוא עדיין לא רואה את הסוף באופק: "אני מרגיש חצי בן אדם, מרגיש חסר אונים. אם החיים ימשיכו ככה, אני מרגיש שאמות".

אישה נוספת סיפרה ל-BBC שמכרה את כלייתה כדי לשלם חובות על עדר כבשים קטן שמשפחתה קנתה כדי לפרנס את עצמם ולאכול. העדר כולו מת בשיטפון באפגניסטן לפני מספר שנים. כעת, היא מספרת, הם נאלצים למכור את בתם בת השנתיים. "האנשים שלווינו מהם מציקים ומתעמרים בנו כל יום, דורשים מאיתנו לתת להם את הבת שלנו אם אנחנו לא יכולים לשלם חזרה את החוב". בעלה אמר: "אני מרגיש אשם כל כך, לפעמים אני מרגיש שהיה טוב יותר למות מאשר לחיות ככה".

אנשי טליבאן מסיירים בעיר
אנשי טליבאן מטילים אימה בקאבול | צילום: רויטרס

וזה לא המקרה היחיד של מכירת ילדות שכתבת ה-BBC שמעה עליו. "אנחנו מבינים שזה מוגד את חוקי האיסלאם, ושזה שם את חיי בנותינו בסכנה, אבל אין ברירה אחרת", אמר עבדול ג'אפאר, אחד מראשי הקהילה המקומית.

בסיום הכתבה מצוטט דובר טליבאן במחוז הראט עונה לשאלת הכתבת לגבי מה עושה ארגון השלטון כדי להתמודד עם הרעב בארצו: "המצב נגרם כתוצאה מסנקציות בינלאומית על אפגניסטן, והקפאת נכסים אפגניים. הממשלה שלנו מנסה לזהות כמה אנשים נמצאים במצוקה. רבים משקרים על המצב שלהם כי הם חושבים שכך יצליחו לקבל עזרה".

כמו כן אמר הדובר כי טליבאן "מנסים לפתח מכרות ברזל ופרויקטי גז טבעי" כדי לספק לאזרחים עבודות.