על פריצת דרך בחקר החלבונים: הוכרזו הזוכים בנובל לכימיה

פרס נובל בכימיה לשנת 2024 יוענק לדיוויד בייקר, דמיס הסביס וג'ון מ. ג'אמפר, שהשתמשו בכלי בינה מלאכותית על מנת "לפצח את הקוד" של רוב מבני החלבונים הקיימים - ולהמציא מבנים חדשים ומלאכותיים

זוכי פרס נובל בכימיה

פורצי דרך: פרס נובל בכימיה לשנת 2024 יוענק לדיוויד בייקר, דמיס הסביס וג'ון מ. ג'אמפר על עבודתם בחקר החלבונים - כך הודיעה היום (רביעי) האקדמיה השוודית המלכותית למדעים. הסביס וג'אמפר השתמשו באינטיליגנציה מלאכותית על מנת "לפצח את הקוד" של רוב מבני החלבונים הקיימים, בעוד בייקר הצליח לעשות את הבלתי-ייאמן - והמציא מבני חלבון חדשים ומלאכותיים.

"פוטנציאל הגילויים של החוקרים הוא עצום", ועדת הבחירה כתבה בהכרזתה. הפרס, הנחשב לפסגת ההישגים המדעיים, נושא עימו פרס כספי בסך 11 מיליון קרונות שוודיות - סכום שווה ערך למיליון דולרים.

רגע ההכרזה על זוכי פרס נובל לכימיה השנה, באקדמיה המלכותית למדעים בשטוקהולם, שוודיה מאונגי באוונדי, לואיס אי. ברוס ואלכסיי אקימוב
רגע ההכרזה על זוכי פרס נובל לכימיה לשנת 2023, באקדמיה המלכותית למדעים בשטוקהולם, שוודיה | צילום: רויטרס

בשנה שעברה הוענק פרס נובל לכימיה לשלושה מדענים מארצות הברית, על עבודתם בתחום נקודות קוונטיות זעירות. החוקרים, מאונגי באוונדי, לואיס אי. ברוס ואלכסיי אקימוב, זכו בפרס בעקבות גילוי ופיתוח הנקודה הקוונטית - חלקיק זעיר המכיל בין עשרות לעשרות אלפי אטומים שתכונותיו נקבעות גם על ידי גודלו וצורתו.

נקוודת קוונטיות הן חלקיקים זעירים בעלי תכונות ייחודיות עם יישומים אפשריים במגוון תחומים, כמו יכולתם לזרז תגובות כימיות והאור הצלול שהם מפיקים יכול להאיר, לדוגמא, רקמת גידול עבור רופא המבצע ניתוח במטופל. בין היתר, הם גם יכולים להפיץ את האור שלהם ממסכי טלוויזיה ומנורות LED.

זוכי פרס נובל לרפואה לשנת 2024, החוקרים ויקטור אמברוס וגארי רובקון
זוכי פרס נובל לרפואה לשנת 2024, החוקרים ויקטור אמברוס וגארי רובקון

ביום שני הוכרזו זוכי פרס נובל לרפואה ומדעי החיים לשנת 2024 יוענק לשני מדענים - ויקטור אמברוס וגארי רובקון מארצות הברית. החוקרים זכו בפרס בעקבות גילוי המיקרו-RNA ותפקידו בוויסות גנים שלאחר שעתוק. לפי ועדת הפרס, בשנת 1993 פרסמו אמברוס ורובקון ממצאים "בלתי צפויים" המתארים רמה חדשה של ויסות גנים, שהתבררה כמשמעותית ביותר ונשמרה לאורך האבולוציה. זהו פרס נובל ה-115 המוענק בפיזיולוגיה וברפואה מאז 1901. מתוך 229 הזוכים, רק 13 היו נשים.