ארה"ב: "המאמצים לחידוש הסכם הגרעין הגיעו למבוי סתום"

בכיר במחלקת המדינה האמריקנית טען כי התעקשותה של טהרן לסגור את התיקים הפתוחים של סבא"א - מונעת את המשך התקדמות השיחות. לדבריו, אם איראן לא תספק "תשובות" מספקות וברורות - ארה"ב ומדינות אירופה החתומות על ההסכם לא יעתרו לבקשתה לסגור התיקים

איראן, גרעין, הסכם הגרעין
גרעין איראני | צילום: רויטרס

בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר הלילה (שבת) כי המאמצים לחידוש הסכם הגרעין עם איראן הגיעו ל"מבוי סתום", וזאת, בגלל "התעקשותה של טהרן לסגור את התיקים הפתוחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א)". לדבריו, "בשבוע האחרון, לא חלו התפתחויות משמעותיות בשיחות מאחר ואיראן אינה מוכנה לסגת מעמדתה". את הדברים אמר הבכיר לכתבים בשולי העצרת הכללית של האו"ם שמתקיימת בימים אלו בניו-יורק.

הבכיר טען, כי אם איראן לא תספק "תשובות" מספקות וברורות בנוגע לשלושת מתקני הגרעין בהם נמצאו שרידי אורניום "ממקורות לא טבעיים" - ארה"ב ומדינות אירופה החתומות על ההסכם לא יעתרו לבקשתה של איראן. "עמדתם לא הגיונית", אמר. "אנחנו מכבדים את עמדת סבא"א ואת יושרתו של הארגון. אין בכוונתנו להפעיל עליו לחץ לסגור את החקירות", הוסיף. מצידה, איראן ממשיכה להכחיש את הטענות הללו ואינה מוכנה להתפשר בנושא.

נשיא איראן הציג תמונה של סולימאני באו''ם: ''לוחם חופש''
נשיא איראן הציג תמונה של סולימאני באו''ם: ''לוחם חופש'' | צילום: רויטרס

במהלך נאומו בעצרת האו"ם, נשיא איראן אבראהים ראיסי התבטא גם בקשר למשא ומתן על הסכם הגרעין והבהיר שעד שלא יתקבלו דרישותיה של איראן לערבויות מצד המערב לרבות ארה"ב, איראן תמשיך בהתקדמות בתכנית הגרעין שלה. "הממשל האמריקני דרס את הסכם הגרעין לפני זמן מה", טען.

לדבריו, "פעולות הממשל האמריקני מחוץ לאזור הזה (אמריקה) הביאו הרס לאזור (המזרח התיכון). המדינות שרואות בנו כאיום מפתחות בעצמן גרעין". ראיסי הוסיף, "רק 2% מפעילות הגרעין העולמית מתרחשת באיראן בעוד ש-35% מהבדיקות הבינלאומיות מתבצעות בה".

כור להעשרת אורניום בנתנז
כור להעשרת אורניום בנתנז, איראן | צילום: Google Earth

גם ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לנושא במהלך נאומו של בעצרת האו"ם. על פי דבריו של ראש הממשלה, "הדרך היחידה למנוע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני היא להציב בפניה איום צבאי אמין על השולחן. ואז - ורק אז - לקיים מו"מ על הסכם ארוך וחזק יותר איתם". ראש הממשלה התייחס להסכם הגרעין שמתנהל בין המעצמות לאיראן ואמר: "צריך להבהיר לאיראן שאם תקדם את תוכנית הגרעין, העולם לא יגיב במילים, אלא בכוח צבאי. בכל פעם שאיום כזה הובא לשולחן בעבר, איראן עצרה, ונסוגה".

בהמשך התייחס לפיד לתוקפנות של איראן כלפי ישראל ולאיומים שנשמעים מהנשיא ראיסי ואמר: "יש רק מדינה חברה אחת באו"ם שמצהירה באופן גלוי שהיא מעוניינת להשמיד מדינה חברה אחרת. איראן הצהירה פעם אחר פעם שהיא מעוניינת ב"השמדה טוטאלית" של מדינת ישראל. והבניין הזה שותק. ממה אתם פוחדים? האם היתה פעם אחת בהיסטוריה האנושית שבו השתיקה עצרה אלימות?".

רה''מ יאיר לפיד נואם באו''ם
רה''מ יאיר לפיד נואם באו''ם | צילום: רויטרס

לפיד טען כי מי שמנצחת על תזמורת השנאה העולמית כלפי ישראל היא איראן: "יותר מ-40 שנה בכיכרות וברחובות איראן מצולמים מפגינים השורפים דגלי ישראל וארה"ב. תשאלו את עצמכם: מאיפה הדגלים מגיעים? מאיפה יש להם כל כך הרבה דגלים שלנו? התשובה היא: הם מייצרים אותם במיוחד, רק כדי שיוכלו לשרוף אותם. כך נראית תעשייה של שנאה. זהו משטר שעוסק בשנאה באופן שיטתי".

"הם שונאים אפילו את בני עמם", הוסיף ראש הממשלה, "צעירים איראניים נאנקים ונאבקים תחת כבלי המשטר האיראני, והעולם שותק. הם משגרים קריאות לעזרה ברשתות. הם משלמים על שאיפתם לחיות חיים של חירות - בחייהם. המשטר באיראן שונא יהודים, שונא נשים, שונא להט"בים, שונא את המערב. הם שונאים ורוצחים מוסלמים שחושבים אחרת, כמו סלמן רושדי ומהסהא אמיני. שנאתם היא דרך חיים. זוהי דרכם לשמור על שלטון הדיכוי".