ארה"ב: "הסכם הגרעין - לא במוקד שלנו כרגע"

דובר מחלקת המדינה טען כי "טהרן הראתה עניין מועט בהחייאת ההסכם, וכי כעת - וושינגטון שמה דגש על תמיכה במפגינים האיראנים". הוא הוסיף: "עסקה אפשרית לא צפויה להיסגר בקרוב"

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן, ארכיון | צילום: רויטרס

דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, נד פרייס, התייחס אמש (רביעי) במהלך תדרוך לעיתונאים, לעתיד שיחות הסכם הגרעין עם איראן. לטענתו, "החייאת הסכם הגרעין, לא נמצא בפוקוס שלנו כרגע". לדבריו, "טהרן הראתה עניין מועט בהחייאת ההסכם, וכי כעת - וושינגטון שמה דגש על תמיכה במפגינים האיראנים".

"עסקה אפשרית לא צפויה להיסגר בקרוב", הוסיף פרייס. "שום דבר ששמענו בשבועות האחרונים מהמשטר באיראן לא מצביע על כך שהם שינו את עמדתם. ולכן כרגע ההתמקדות שלנו היא באומץ המדהים שהעם האיראני מפגין בהפגנות שלו".

צנטריפוגות במתקן גרעין איראני
צנטריפוגות במתקן גרעין איראני, ארכיון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע, דו"ח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שהתפרסם, קבע כי איראן מרחיבה במהירות את יכולתה להעשיר אורניום, מתקינה צנטריפוגות מתקדמות במתקנים התת-קרקעיים בנתנז ופורדו, וכעת - היא מתכוונת ללכת "רחוק יותר" ממה שתכננה בעבר, בכל הקשור להעשרת האורניום ולתכנית הגרעין שלה.

בעוד ששיחות הגרעין בין איראן, מדינות אירופה, ארצות הברית והמעצמות על "החייאת" הסכם הגרעין משנת 2015 נמצאות ב"קיפאון", מהדו"ח עולה כי טהרן התקינה "מספר גדול" של צנטריפוגות מתקדמות שהסכם הגרעין משנת 2015 אוסר עליה להשתמש בהן.

שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין
מתרחקים מהסכם גרעין? שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין, 2015 | צילום: רויטרס

בתוך כך, מהדו"ח עולה כי שלוש הצנטריפוגות המתקדמות שהותקנו המתקנים התת הקרקעיים הן מסוג IR-6, הדגם המתקדם שיש ברשותה של איראן המאפשר העשרת אורניום יעילה ומהירה הרבה יותר, בעוד שהסכם הגרעין משנת 2015 קובע כי איראן יכולה להחזיק אך ורק בצנטריפוגות מסוג IR-1.

לטענת איראן, שני האתרים הללו (נתנז ופורדו) בהם התקינה את הצנטריפוגות המתקדמות "עמידים" בפני תקיפה אווירית. עוד עולה מהדו"ח, שחובר בסוף חודש אוגוסט, כי על אף שהצנטריפוגות הותקנו זה מכבר, האיראנים טרם החלו להפעיל אותן. בנוסף, כמה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m ו-IR-4 הותקנו גם הן, וחלקן האחר נמצאות בתהליך התקנה.