הוסר המחסום: ארה"ב נענתה לדרישות רוסיה - הסכם הגרעין קרוב לחתימה

לאחר הדיווחים לפיהם דרישות מוסקבה עלולות להביא לקריסת ההסכם עם המשטר בטהרן, לברוב טען כי המו"מ קרוב לסיום. לדבריו, הוא קיבל את ההתחייבות בכתב מארה"ב שהסנקציות על מדינתו לא ישפיעו על יחסי המסחר עם איראן

Whatsapp Image 2022 03 15 At 1
נשיא רוסיה פוטין ונשיא איראן ראיסי בפגישה במוסקבה | צילום: רויטרס

הוסר המחסום? שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טען כי שיחות הגרעין נמצאות בישורת האחרונה. עוד טען כי ארצות הברית העניקה לרוסיה את ההתחייבות בכתב אותה דרשה, שלפיה הסנקציות על רוסיה לא ישפיעו על יחסי המסחר עם איראן. לאחר מכן, בהודעה שנמסרה מטעם הקרמלין נכתב: "יש עדיין על מה לדבר - נושא הסנקציות חשוב לנו מאוד".

בסוף השבוע דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי צרפת, בריטניה וגרמניה הזהירו את רוסיה מקריסת הסכם הגרעין עם איראן, לאור דרישותיה. יש לציין כי על פי הדיווחים השיחות על ההסכם בווינה כמעט והושלמו, וכעת נשארו מספר סוגיות שאינן פתורות בגלל דרישות הקרמלין.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים דרש שר שר החוץ הרוסי כי ארצות הברית תבטיח שהסנקציות על מדינתו לא יפגעו ביחסי הסחר עם איראן. מנגד, בוושינגטון מתעקשים לא להיענות לדרישות הרוסיות. בינתיים, השיחות השיחות הופסקו ללא הסכמות, ובמקביל נציג האיחוד האירופי הודיע שהמשא ומתן בהפסקה בשל "גורמים חיצוניים".

בתוך כך, גם ראש סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) אמר כי יש נושאים שצריך עדיין ליישב. כמו כן, כלי תקשורת איראני דיווח כי הסוגיות עם סבא"א, צפויות להיפתר בעוד כשלושה חודשים. זאת, לאחר שראש פרויקט הגרעין האיראני טען כי המשטר בטהרן הסכים לספק מסמכים לסוכנות.