האם קוריאה הצפונית מתכננת למכור לאיראן פצצת אטום?

ייתכן מאוד שהניסוי הגרעיני של המדינה המזרח-אסייתית המבודדת היה לא יותר מקמפיין שיווקי. פפיונגיאנג הראתה לטהרן שיש דרך קלה ומהירה לפצצה - לרכוש אותה. בינתיים, הסינים רואים את ביצוע הניסוי כעלבון אישי והם לא מתכוונים לעבור על כך בשתיקה. פרשנות

מצעד צבאי בקוריאה הצפונית
מצעד צבאי בצפון קוריאה (ארכיון) | צילום: רויטרס

(3:27 דקות)

העולם מתייחס לניסוי הגרעיני שביצעה היום (שלישי) קוריאה הצפונית, אולם ייתכן מאוד כי מדובר במהלך שיווקי גרידא. ייתכן כי פיונגיאנג ניסתה לשדר לאיראן שבמקום לבנות תכנית גרעין יקרה ומסובכת, הם יכולים פשוט לרכוש מתקן גרעיני מוכן.

קוריאה הצפונית הוכיחה בעבר שאין לה עכבות ומעצורים, כאשר מכרה טכנולוגיית טילים למדינות רבות במזרח התיכון. בשביל מדינה מבודדת ורעבה, זהו אפיק הכנסה חשוב מאוד. מסר נוסף שהמדינה הקומוניסטית העבירה לרפובליקה האסלאמית: מדינה גרעינית יכולה לעשות מה שהיא רוצה.

הניסוי הכעיס מאוד, כצפוי, את ארה"ב והמערב, אולם קוריאה הצפונית קנתה לה יריבה חדשה - סין. בייג'ינג לא צפויה לעבור בשתיקה על הניסוי, ערב השנה הסינית החדשה. הסינים רואים בניסוי עלבון אישי, שכן בעשור האחרון הם החזיקו את הצפון קוריאנים עם הראש מעל המים.

לסין אינטרסים סותרים בסוגיה. מצד אחד, הם מעוניינים להראות לארה"ב שהם בני ברית שניתן לסמוך עליהם, לכן סביר שיתמכו בגינוי הניסוי. מצד שני, סין ממש לא מעוניינת בסנקציות שיביאו לקריסתה של קוריאה הצפונית ולאיחודה עם קוריאה הדרומית, בת חסותה של ארה"ב.