סוריה ומפעל הטקסטיל: האם דמשק העשירה אורניום במתקן סודי שנחשף?

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית זיהתה בצפון מערב סוריה מבנה שעל פי החשד שימש בעבר לייצור גרעין. גורמים בסוכנות אומרים כי המבנים זהים למתקן להעשרת אורניום שהיה ברשות לוב וכי הם מצאו תכתובת בין גורם רשמי בסוריה לאבי הפצצה הגרעינית בפקיסטן, שסיפק לאיראן את הבסיס לתוכניתה הגרעינית. עם זאת, בסוכנות לא מצאו כל סימן שהמבנה לקח חלק בתוכנית הגרעין של סוריה ואומרים שכיום הוא משמש מפעל לייצור כותנה

הכור הגרעיני בסוריה שהופצץ ע"י ישראל
הכור הגרעיני בסוריה שהופצץ ע"י ישראל | צילום: רויטרס

(27 שניות)

חוקרי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) חשפו בצפון מערב סוריה מתקן לא מזוהה שעל פי החשד, לקח בעבר חלק בתוכנית הגרעין הסורית והוקם במטרה להעשיר אורניום. כיום פועל במתקן מפעל לייצור כותנה ובסבא"א חושדים כי סוריה שיתפה פעולה בעבר עם אבי הפצצה האטומית הפקיסטנית, א.ק. חאן.

דיפלומט בכיר המקורב לחקירות סבא"א וחוקר לשעבר באו"ם סיפרו לסוכנות הידיעות כי המבנים זהים למתקן להעשרת אורניום שהיה ברשות לוב כששליט לשעבר, מועמר קדאפי, ניסה לייצר נשק גרעיני תחת הדרכת חאן. המתקן, הנמצא בעיר אל-חסקה, בנוי מבניין מרכזי ושלושה מבנים מסביבו, אך אין סימן שנעשה בו שימוש גרעיני או שהותקנו בו צנטריפוגות. כמו כן, גם אם המתקן נועד להעשרת אורניום, נראה שהתוכניות הללו נגנזו.

כמו כן, סבא"א השיגה תכתובת בין חאן לסגן שר החינוך בממשלה סוריה לשעבר, מוהידין עיסא, שהציע לחאן לשתף עמם פעולה ולאפשר להם לבקר במעבדותיו. התכתובות יחד עם גילוי המבנה העלו את החשד בסבא"א כי סוריה מנסה לייצר פצצה גרעינית בשני כיוונים: פלוטוניום ואורניום. במתקן שהופצץ בדיר א-זור ב-2007 יוצר פלוטוניום.

הממשלה הסורית לא הגיבה לידיעה אך המשטר בדמשק מכחיש כל רצון לייצר נשק גרעיני. ב-2007 אמר הנשיא, בשאר אסד, לעיתון אוסטרי כי חאן אכן יצר עמם קשר באמצעות מכתב אך לדבריו, הממשלה הסורית לא השיבה למכתב ולא נפגשה איתו. לדברי איש סבא"א, סוריה הודתה בפני הסוכנות שחאן ביקר לפחות פעם אחת בסוריה אך כדי להעביר הרצאות. חאן עצמו הוא האיש שנחשב לאבי תוכנית הגרעין בפקיסטן והוא זה שסיפק לאיראן מידע שמהווה את הבסיס לתוכנית הגרעין הנוכחית, כמו גם לקוריאה הצפונית ולוב.

הכור להעשרת אורניום באל חסקה
הכור להעשרת אורניום באל חסקה | צילום: גוגל ארת

סבא"א ביקשה לפני יותר משנתיים לבקר במתקן באל-חסקה אולם סוריה לא השיבה לבקשה. במקביל, גורמים רשמיים בסוריה סירבו בימים האחרונים להמשיך את השיחות עם סבא"א והודיעו להם כי יספקו בקרוב הוכחות חותכות כי המתקן בדיר א-זור לא היה חלק מתוכנית הגרעין.

אנליסטים אומרים שגם אם אין כיום פעילות גרעינית במתקן באל-חסקה, חשוב לדעת פרטים על המבנה. "ההיסטוריה הגרעינית של המבנה חשוב", אמר מארק היבס, חוקר בתחום הגרעין.