נתניהו משיב לאובמה: "ירושלים איננה התנחלות"

אחרי שהנשיא האמריקני מתח ביקורת על הכוונה לבנות במזרח ירושלים, אומר ראש הממשלה המבקר בארצות הברית כי "אין קשר בין תהליך השלום לבנייה בירושלים, אנו מקווים להתגבר על חילוקי הדעות עם ארצות הברית בנושא"

ביבי מגיע לפגישה עם אובמה בוושינגטון
ביבי מגיע לפגישה עם אובמה בוושינגטון | צילום: רויטרס

(4:23 דקות)

נתניהו משיב לגינוי האמריקני: כמה שעות אחרי שנשיא ארצות הברית ברק אובמה מתח ביקורת על הכוונה לבנות עוד יחידות דיור במזרח ירושלים, פרסמה הערב (שלישי) לשכתו של ראש הממשלה הודעה לפיה "ירושלים איננה התנחלות - היא בירת מדינת ישראל".

נתניהו ציין כי "ישראל מעולם לא לקחה על עצמה מגבלות כלשהן על הבנייה בירושלים, שבה מתגוררים כ-800 אלף תושבים, כולל לא במהלך עשרת חודשי השהיית הבנייה ביהודה ושמרון. ישראל לא רואה שום קשר בין תהליך השלום לבין מדיניות התכנון והבנייה בירושלים, שלא השתנתה במשך 40 שנה".

לדברי ראש הממשלה, כל ממשלות ישראל ב-40 השנים האחרונות בנו בכל חלקי העיר. "במהלך תקופה זו, נחתמו הסכמי השלום עם מצרים וירדן, ובמשך 17 שנה נוהל מו"מ עם הפלסטינים. אלו הן עובדות היסטוריות", אמר נתניהו.

על העימות עם האמריקנים בעניין אמר נתניהו כי "חילוקי הדעות בנושא ירושלים עם ארצות הברית ידועים, גם הם אינם חדשים ונמשכים כבר 40 שנה. אנו מקווים להתגבר עליהם ולהמשיך להתקדם במו"מ המדיני. ראש הממשלה מצפה לפגישתו המתוכננת ביום חמישי עם מזכירת המדינה קלינטון על מנת לקדם את שיחות השלום".

דבריו של נתניהו נאמרו אחרי שהנשיא אובמה, התייחס לנושא המכרזים בירושלים במהלך ביקורו באינדונזיה ואמר כי "סוג כזה של פעילות אף פעם לא מסייע כשמדובר בתהליך השלום". מוקדם יותר גינתה גם שרת של האיחוד האירופי קתרין אשטון את התוכנית ואמרה כי היא סותרת את המאמצים של הקהילה הבין-לאומית לשוב לשיחות הישירות ועל כן יש לבטלה. במקביל, התייחס לנושא גם ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאאב עריקאת. לדבריו, "דורשת הכרזה דרמטית מיידית בהכרה עולמית במדינה פלסטינית בגבולות 67'".

למרות המאמצים להרגיע את המהומה החדשה, שר הפנים אלי ישי הורה במפורש בשבועות האחרונים לאנשי משרדו לפרסם כמה שיותר פרויקטים בירושלים מחוץ לקו הירוק, ללא דיחוי. בנוסף לזה, הוא החליט להפסיק ליידע את מזכיר הממשלה על פרויקטים רגישים שנמצאים בצנרת ולאט לאט מתקדמים.