החבילות החשודות מתימן: מזימת טרור או רצון לזרוע בהלה?

מספר חבילות חשודות שמקורן בתימן התגלו במטענים של חברות דיוור אמריקניות • למרות שלא נמצאו בהן חומרי נפץ, בארה"ב העלו את הכוננות • גם בבתי כנסת בשיקאגו הועלתה הכוננות • דיווח בדובאי: על אחת החבילות נמצא חומר נפץ

מטען מטוס מבנקוק
מטען מטוס מבנקוק | צילום: רויטרס

(4:09 דקות)

סימני השאלה בפרשת החבילה החשודה שנמצאה במטוס מטען אמריקני בבריטניה הולכים ומתרבים. פרטים נוספים נחשפים על המקרה בתקשורת האמריקנית אולם לעת עתה לא ידוע מי עומד מאחורי הפעולה או מהי מטרתה. כמו כן, במקביל למציאת חבילה חשודה נוספת בדובאי, התקבלו בבתי הכנסת בשיקאגו התרעות ובקשות להעלות את הכוננות הביטחונית בתחומם.

מוקדם יותר הערב נמצאה חבילה חשודה במטוס מטען של חברת UPS בנמל התעופה איסט-מידלנדס בבריטניה. בנוסף לחבילה זו הודיעה חברת הדיוור האמריקנית "פדקס" כי מצאה חבילה חשודה נוספת במחסני החברה בדובאי. החברה הודיעה כי בשיתוף עם הרשויות המקומיות וה-FBI היא החרימה את החבילה החשודה שמקורה, לדבריה, הוא בתימן. "כאמצעי זהירות נוסף, 'פדקס' החליטה כי לא תשנע חבילות שמקורן בתימן", הודיעה דוברת חברת המשלוחים הגדולה בעולם.

מקור ביטחוני בכיר באיחוד האמירויות מסר כי חבילה חשודה שהתגלתה במטוס מטען בדובאי מכילה חומרי נפץ.

לדבריו, מטוס המטען היה אמור לעשות דרכו לארה"ב, ונבדק חשד כי מקור המטען בתימן. המקור הוסיף כי קיים שיתוף פעולה מלא בין כמה גופי מודיעין ברחבי העולם בעקבות גילוי החפצים החשודים. במקרה אחר, ליוו מטוסי קרב אמריקניים מטוס שעשה דרכו מדובאי וזאת בשל העובדה שעל סיפון המטוס הייתה חבילה שהגיעה מתימן. המטוס נחת בשלום וכעת המטען יישלח לבדיקה.

גורם רשמי בממשל האמריקני אמר כי החבילות החשודות היחידות הידועות לעת עתה הן בדובאי ובבריטניה. לדברי הגורם, ארגון אל-קאעדה הפועל בחצי האי ערב יעמוד בראש רשימת החשודים במידה שיתקבל אישור כי המעשה הוא חלק מניסיון לבצע פעולת טרור. כמו כן, מהבית הלבן נמסר כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אף עודכן בפרשה. "הנשיא הורה לסוכנויות המודיעין בארה"ב ולרשויות החוק לנקוט בצעדים הנדרשים בכדי להבטיח את ביטחונם של תושבי ארה"ב ובכדי לקבוע האם האיומים הם חלק ממזימות טרור נוספות", הודיעו בבית הלבן.

לאחר שגילו הרשויות בבריטניה את החבילה החשודה, קורקעו מטוסים נוספים של חברת UPS בארבעה נמלי תעופה בארה"ב. מבדיקות שנערכו, לא נמצאו חומרים חשודים במטוס שעוכב לבדיקה בנמל התעופה ניוארק שבניו ג'רזי. המחלקה לביטחון המדינה בארה"ב הודיעה כי הגבירה את אמצעי הביטחון בענף התעופה וזאת בשל החשש מפני פעולות טרור נוספות. "ייתכן שהציבור ייתקל בתקופה הקרובה בסריקה קפדנית יותר של מטענים וערנות מוגברת של אנשי ביטחון". כעת בודקים בארה"ב האם מדובר ב"ניסוי כלים" לקראת פעולת טרור או בניסיון לזרוע בהלה בקרב המערב.

במקביל, קיבלו בתי כנסת באזור שיקאגו התרעה לאחר שאחת החבילות שנמצאו במטוס המטען של UPS יועדה לאחד מבתי הכנסת בעיר. "הודיעו לנו הבוקר להעלות את הכוננות הביטחונית בבתי כנסת", אמרו בפדרציה היהודית של שיקאגו רבתי. הם הוסיפו כי בשל ההתרעות, הם נוקטים בצעדי בטיחות.