הרמטכ"ל על המשטים החדשים: ייתכן שיהיו גם פצועים

בעקבות המשט הגדול שאמור לצאת מאירופה וארה"ב הזהיר אשכנזי בוועדת החוץ והביטחון כי מדובר ב"אתגר גדול לצה"ל". הרמטכ"ל גם מתח ביקורת על ועדות החקירה הרבות שקמו אחרי משט המרמרה ואמר כי "נוצר בסיס לא אפשרי שכל פעם שמפקדים חוזרים מפעולה מחכה להם בבסיס ועדת חקירה"

(3:08 דקות)

הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי התייחס היום (שלישי) למשט הגדול שאמור לצאת מאירופה וארה"ב והזהיר כי אם הוא אכן יצא לפועל יהיה זה "אתגר גדול לצה"ל". בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר אשכנזי כי בצה"ל מביאים בחשבון את האפשרות שאם יהיו אוניות גדולות - יהיו גם פצועים.

הרמטכ"ל הוסיף ומתח ביקורת על ועדות החקירה הרבות שקמו אחרי משט המרמרה ואמר כי "נוצר בסיס לא אפשרי שכל פעם שמפקדים חוזרים מפעולה מחכה להם בבסיס ועדת חקירה. אני חושש שאנשים יפחדו לקחת סיכונים ובמקצוע שלנו, של ניהול סיכונים, אני רוצה שאנשים יעזו ויסתכנו".

מוקדם יותר היום דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית צפא כי ארגון לובי מתכנן לשגר לעזה ספינת סיוע תחת השם "אלקורס 5" ("ירושלים 5") בסמוך ליציאת ספינת הסיוע הבריטית "עורק החיים" בראשותו של חבר הפרלמנט הבריטי ג'ורג' גלאוי - אשר צפויה להגיע לעזה בתחילת החודש הבא.

האתר "לוב 24" דיווח כי ספינת הסיוע תצא מבריטניה לעבר רצועת עזה דרך טריפולי שבלוב, וכן ציין כי בין אנשי הספינה יהיו אישים מבתי נבחרים ערביים בצפון אפריקה. כמו כן דווח כי הספינה תצא ב-5 באוקטובר וצפוייה לשוט עד ה-15 בחודש.

כאמור, בסוף השבוע האחרון  דיווחה הטלוויזיה הסורית כי מנמל טרטוס בסוריה יצאה ספינת סיוע סורית בהוראתו של הנשיא אסד, הנושאת 650 טון של סיוע הומניטארי לרצועה.

במקביל, יצא משט המורכב משלוש ספינות שמטרתן להעביר סיוע הומניטרי וציוד רפואי לרצועת עזה מלונדון, מרוקו וקטאר.

מארגני המשט הם שניים ממשתתפי משט המרמרה. לטענתם מדובר במשט הגדול ביותר שיוצא לכיוון הרצועה במטרה לשבור את המצור הישראלי. הספינה שיצאה מלונדון "ויוה פלסטינה", נושאת למעלה מ-30 מתנדבים וצפויה בהמשך לאסוף עוד פעילים מצרפת, איטליה, יוון וטורקיה.

"ויוה פלסטינה" יחד עם שתי הספינות מקזבלנקה ודוחה צפויות להיפגש בסוריה ומשם לצאת יחד לכיוון עזה. על פי הדיווח ב-CNN המשט הגדול צפוי להגיע לחופי עזה בחודש אוקטובר. עוד אמרו משתתפי המשט כי בדרכם לעזה הם מתכוונים לעבור במקום שבו הותקפה על ידי צה"ל המרמרה ב-31 במאי.

עם זאת, על פי התכנון המדוייק הספינות יגיעו לנמל אל עריש שבמצרים ומשם יעבירו את הסחורות לעזה דרך מעבר רפיח.