"ישראל התחייבה להקפאת הבנייה ברמת שלמה למשך שנתיים"

דובר משרד החוץ האמריקני, פיליפ קראולי, הצהיר הערב כי הושלם בהצלחה השלב הראשון בשיחות הקרבה בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, השליח המיוחד למזה"ת מיטשל ישוב בשבוע הבא לישראל, כדי לקדם את השיחות, שנפתחו באווירה חיובית. מהממשל האמריקני נמסר כי ימשך הלחץ על הצדדים לצעדים בוני-אמון

(02:05 דקות)

מחלקת המדינה האמריקנית, אומרת הערב (ראשון) כי הושלם סיבוב שיחות השלום העקיפות הראשון בין ישראל והרשות הפלסטינית.

בין היתר נמסר כי ישראל התחייבה שלא לבנות לבנות בשכונת רמת שלמה שבמזרח ירושלים למשך שנתיים. יש לציין כי נתניהו הסכים להתחייב על מהלך שכזה עוד במארס השנה.

לטענת גורמים בארצות הברית השליח המיוחד למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל, ישוב לאזור בשבוע הבא להמשך שיחות הקרבה. בהצהרה של דובר מחלקת המדינה, פיליפ קראולי נמסר כי מיטשל ישוב למזרח התיכון לאחר שסבב השיחות הראשון הוגדר "רציני ונרחב".

לטענת קראולי, שני הצדדים "לקחו כמה צעדים קדימה" וזאת על מנת ליצור אווירה שתתרום להצלחת השיחות. עוד נמסר כי אם מישהו מהצדדים ינקוט במהלך השיחות צעדים שיפגעו בצורה באמון, תטיל עליו ארה"ב את מלוא האחריות.

על פי הודעת הממשל האמריקני, במהלך השיחות העקיפות הבהיר מיטשל לצדדים כי התקדמות במגעים חיונית על מנת לאפשר לצדדים לעבור למשא ומתן ישיר, ובהמשך לדיאלוג על פתרון שתי המדינות.

"המחוות לפלסטינים אינן קשורות למדיניות הבנייה והתכנון בירושלים"

בתגובה לדברים אמר גורם בסביבת נתניהו כי ראש הממשלה מברך על תחילת שיחות הקרבה אולם המחוות לפלסטינים אינן קשורות למדיניות הבנייה והתכנון בירושלים.

"באשר לשכונת רמת שלמה - ראש הממשלה הודיע כבר בעת ביקורו בארץ של סגן הנשיא ביידן, בחודש מארס 2010, כי באופן מעשי הליכי התכנון של רמת שלמה יימשכו לפחות שנה והבנייה בפועל תחל רק בעוד כמה שנים. יותר מכך, רה"מ הבהיר לכל אורך הדרך, שהבניה והתכנון בירושלים יימשכו כרגיל, בדיוק כפי שהיה בכל ממשלות ישראל ב-43 השנים האחרונות".

נתניהו: "אי אפשר לכונן שלום באמצעות שלט רחוק"

במקביל, זעם הצד הפלסטיני על הסוגיות שיידונו בשיחות הקרבה. פרשן חדשות 10, צביקה יחזקאלי, מדווח כי הפלסטינים מאוכזבים מהעובדה שסוגיית הגבולות לא תידון בשיחות. לדבריו, אבו מאזן מבין כי האמריקנים לא נמצאים בתפקיד המתווך אלא כצד ולכן יש להסכים לכל דרישה שתבוא מהם.

מוקדם יותר היום בירך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה על החלטת הרשות הפלסטינית לפתוח בשיחות קרבה עם ישראל. לדבריו, "השיחות מתקיימות ללא תנאים מוקדמים, כפי שעמדנו על כך".

נתניהו הוסיף כי שיחות הקרבה חייבות להתקדם לשיחות ישירות. "אי אפשר לכוון לשלום למרחקים או באמצעות שלט רחוק - מה גם שאנו שכנים", אמר ראש הממשלה.

לדבריו, "אי אפשר שנכריע על הסכמים קריטיים הקשורים לבטחון או אינטרסים של שני הצדדים כשאיננו יושבים בחדר אחד, לכן נרצה להוביל לשיחות ישירות מהר שנגיע במאמץ לשלום ונחיה לצד הפלסטינים לדורות".