עמוק במשבר: אזרחי גרמניה מתנגדים להסכם הסיוע

שלושה מכל ארבעה אזרחים בגרמניה מצטרפים ליוונים ומוחים על הסכם הסיוע מאירופה לממשל ביוון. למרות שהמשבר יכול לפגוע גם בברלין, חוששים הגרמנים כי כספיהם ישלחו למדינות "בזבזניות"

(6:02 דקות)

לאחר הודעתו של ראש הממשלה היווני היום (שני) על הסכם סיוע עם אירופה, יתעוררו מחר ברחבי אירופה אל מציאות חיים חדשה. כך אומרים פולטיקאים ברחבי אירופה. בתוך כך אזרחי גרמניה מצטרפים לאזרחי יוון ומביעים אי שביעות רצון מהחתימה על העסקה.

האזרחים ביוון התרגלו לחיים טובים בעיקר במגזר הציבורי. עובדי מגזר זה נהנו ממשכורות 13 ו-14 והגנה מוחלטת מפיטורים במגזר הציבורי. בנוסף זכו להעלאת שכר הקבועה בחוק מדי שנה ולפחות 20 ימי חופשה במהלך השנה על בסיס שבוע עבודה של חמישה ימים. גם העובדים במגזר הפרטי נהנו מתנאים דומים.

זו גם הסיבה שבשבועות האחרונים יוצאים האזרחים להפגנות ברחובות. במסגרת העסקה החדשה תודיע ממשלת יוון על תכנית קיצוצים חריפה, עד לשנת 2012, שהוצבה כתנאי לקבלת הלוואה בסכום של כ- 120 ביליון אירו מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

"אירופה עומדת מאחורי יוון לא בגלל נדיבות לב אלא בגלל שהיא יודעת שאם לא יעזרו לה, גם ספרד ופורטוגל יפלו ואז גם ברלין תרעד", מסביר כתב חדשות 10 על הסכמתה של אירופה לסייע לממשל ביוון.

למרות זאת שלושה מכל ארבעה אזרחים בגרמניה מצטרפים לאזרחים ביוון בהתנגדותן לעיסקה. ביוון משוכנעים כי החלשים ישלמו את המחיר וכי העלאת המיסים לא תחול על כולם בצורה שווה. במקביל אזרחי גרמניה מאמינים כי עשרות מילארדים מכספיה יישלחו אל מדינות חלשות ו"בזבזניות".

"צריך להקריב קורבן כדי להימנע מאסון"

"על העם היווני להקריב קורבן גדול כדי להימנע מאסון", אמר ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדראו, הבוקר לאחר שהודיע על קבלת העסקה. "שכנענו את שותפינו באיחוד האירופי כי הבעיה היא לא של יוון בלבד, אלא משפיעה על יציבות שוק האירו", אמר והוסיף כי יעשה כל דבר כדי למנוע פשיטת רגל.

הקיצוצים הצפויים עתידים להשפיע על התשלום וקרנות הפנסיה של המגזר הציבורי, אולם לא ישפיעו על המגזר הפרטי, כפי שחששו במדינה. ארגוני העובדים ביוון מתכננים שביתה כללית ביום רביעי הקרוב.