הבית הלבן: החלטת הבנייה בירושלים מעמידה בסכנה את תהליך השלום

סגן נשיא ארצות הברית ודובר הבית הלבן הבהירו כי תוכן ההחלטה לבנות 1,600 יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים, וכן עיתויה - לא תורמים רבות למאמצים להחיות את השלום במזרח התיכון וסותרים את המאמצים שנעשו בתחום בימים האחרונים

ארצות הברית גינתה הלילה את החלטת משרד הפנים בירושלים לבנות 1,600 יחידות דיור נוספות במזרח ירושלים. במסיבת עיתונאים שכינס בוושינגטון אמר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס: "אנו מוקיעים את החלטת ממשלת ישראל".

"תוכן ההחלטה והעיתוי שלה לא תורמים רבות ואני חושב שהיא סותרת את השיחות הבונות שנערכו בשעות האחרונות עם סגן הנשיא, ג'ו ביידן, המבקר באיזור", אמר גיבס. "העמדה שלנו בעניין זה ידועה כבר עשורים שלמים ברחבי העולם", הוסיף דובר הבית הלבן.

ביידן עצמו גינה את ההחלטה ואמר כי עיתויה מעמיד בסכנה את תהליך השלום אותו מעוניינת ארצות הברית להחיות.

ואכן, בלשכת נתניהו מובכים בעקבות החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במשרד הפנים לאשר הקמת 1,600 יחידות דיור נוספות ברמת שלמה בירושלים, דווקא בזמן בו ביידן, מבקר בישראל לצורך מתן חסות למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

גורמים בלשכת ראש הממשלה מסרו הלילה לחדשות nana10 כי מדובר בפרוצדורה של ועדות מחוזיות ולא בעניין פוליטי או תכנית חדשה. "אין החלטה חדשה והעניין עצמו לא היה מתואם עם לשכת ראש הממשלה", אומרים בלשכה. "העניין לא קשור לביקורו של סגן נשיא ארצות הברית".

משר הפנים, אלי ישי, שמשרדו הורה על השקת הפרוייקט, נמסר: "הוועדה המחוזית בירושלים אישרה היום להפקדה תוכנית שנסחבת יותר מ-3 שנים. מדובר בשלב פרוצדוראלי במסגרת הליך ארוך שיימשך עוד זמן רב". לדבריו, עיתוי כינוס הועידה נקבע מראש ואין לו שום קשר לביקורו בישראל של סגן נשיא ארה"ב.

"עם הצהרה שכזו, כיצד אתה יכול לבנות אמון?"

במקביל, ברשות הפלסטינית תוקפים בחריפות את החלטת הוועדה המחוזית לאשר רת ההקמת 1,600 יחידות הדיור ברמת שלמה בירושלים. לדבריו של ראש צוות המשא ומתן ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, מדובר במהלך שמחריב את האמון אותו צריכים שני הצדדים כדי להתקדם לעבר סבב חדש של שיחות שלום בתיווך אמריקני.

"עם הצהרה שכזו, כיצד אתה יכול לבנות אמון?", תהה עריקאת. "הדבר הורס את מאמצינו, יחד עם מיטשל. המצב הרה אסון", הוא הוסיף. "אני מקווה שהדבר יגרום לקהילה הבינלאומית לפתוח את עיניה לגבי הצורך שממשלת ישראל תעצור פעולות חסרות ערך כאלה", דברי עריקאת, שהובאו בסוכנות הידיעות AP.

כאמור, הוועדה המחוזית לתכנון ולבניית מחוז ירושלים במשרד הפנים, בראשותה של רות יוסף, אישרה להפקדה היום, תוכנית לעיבוי שכונת רמת שלמה בירושלים – הכוללת תוספת של 1,600 יחידות דיור.

במסגרת התוכנית, התואמת לתכנית המתאר של ירושלים 2000, מוצעת הרחבתה של שכונת רמת שלמה בירושלים לכיוון דרום ומזרח, תוך שדרוג כביש הכניסה הקיים והוספת כביש גישה נוסף מכיוון מערב.

התוכנית כוללת 1,600 יחידות דיור בתמהיל המבטיח לפחות 30% של יחידות דיור קטנות יחסית המיועדות לזוגות צעירים (עד 95 מ"ר). בנוסף, התוכנית כוללת הקצאה נרחבת לצרכי ציבור, אשר עונה בין היתר גם על חוסרים קיימים בשכונה הותיקה. שטח התכנית עומד על כ-580 דונם והגודל הממוצע של יחידת דיור הנו 120 מ"ר.

הבינוי החדש תוכנן בהתאמה למבנה הדמוגרפי הייחודי של השכונה הקיימת ולטופוגרפיה הטבעית. הוא מלווה לכל אורכו בכביש טבעתי המתחבר במספר נקודות למערך הדרכים הקיים בשכונה ומוקף ביער עירוני החוצץ בינו לבין מערך הדרכים העירוני הראשי.

במסגרת הקצאת השטחים הציבוריים הפתוחים מתוכנן פארק מרכזי בן 140 דונם שישרת את אוכלוסיית השכונה כולה, ומגוון של גינות עירוניות. מתכננת המחוז במשרד הפנים, דלית זילבר, מציינת כי התוכנית משתלבת עם מדיניות משרד הפנים לעבות ולשדרג את שכונות המגורים הותיקות בירושלים ולהגדיל את היצע יחידות הדיור לאוכלוסיות מגוונות בעיר, תוך העלאת איכות החיים של תושבי ירושלים.