אבטחת התעופה: תמונת מצב בגרמניה, בריטניה וארה"ב

איך נראים החיים של מי שמבקש לטוס מאז ניסיון הפיגוע במטוס שהיה בדרכו לארה"ב? גורם ביטחוני בגרמניה מעיד כי לא חל שום שינוי בנוהלי הביטחון, אך במדינה מקווים להציב מכונות שיקוף חדישות. בארה"ב שמים דגש על נוהלי האבטחה לנוסעים המגיעים מחוץ למדינה ובבריטניה משתמשים ב"טקטיקות ישראליות" בנמל התעופה הית'רו

(3:37 דקות)

חודש עבר מאז ניסיון הפיגוע של המחבל הניגרי במטוס דלתא שהגיע לדטרויט וגרם להיסטרייה גדולה. בשדה התעופה במינכן הועלתה הערב (רביעי) הכוננות לאחר ששרידי חומר נפץ התגלו בבדיקה שגרתית בחפציו של אדם שהגיע לטיסה. הוא נמלט מהמקום, מצוד מתנהל אחריו, וטיסות רבות עוכבו.

אז איך נראים החיים של מי שמבקש לטוס מאז אותו ניסיון פיגוע? מצב האבטחה בשדות התעופה בגרמניה לא השתפר והיכולת של מחבל לפגוע במטוס שימריא מנמל התעופה "טגל" בברלין זהה ליכולת של המחבל שניסה לבצע את הפיגוע בטיסה לדטרויט – זו המסקנה העגומה של גורם ביטחוני המעורה באבטחה של נמלי התעופה במדינה.

עם זאת, בגרמניה מתכננים להשתמש בשורה של אמצעים טכנולוגיים, בהם מכונות שיקוף שניתן לראות דרכן מתחת לבגדים. המהלך מעורר הרבה ביקורת בגרמניה ופעילי זכויות האזרח התפשטו בנמל התעופה במחאה על אותה מכונה. גם ספרד, הנשיאה בתורנית של האיחוד האירופי, הודיעה שלא תאפשר להציב את המכונות הללו באירופה ללא הסכמה של כל 27 חברות האיחוד, ולכן שינוי משמעותי באבטחה יקח עוד זמן רב.

בארה"ב, למרות ההצהרות הדרמטיות של הנשיא ברק אובמה לאחר נסיון הפיגוע בחג המולד, אין שינויים מיוחדים בסידורי הביטחון. ההבדל היחידי הוא ההכנסה לפעולה של סורקי גוף ממוחשבים שמשקפים גם את הנוסעים עצמם. המערכות האלה מוכנסות בקצב איטי יחסית ולא רואים אותם בהרבה שדות תעופה בארה"ב. עיקר הדגש ניתן על אותם נמלי תעופה שאליהם מגיעים אנשים שמבקשים לטוס לתוך ארה"ב, שם רואים סידורי ביטחון קפדניים בהרבה כי קיים חשש שהמפגע ינסה לבוא מחוץ לתחומי ארה"ב.

מה המצב בממלכה הבריטית? מאז אירועי חג המולד, הורה משרד התחבורה לעלות את הכוננות ולהגביר את האבטחה. התקשורת הבריטית מדווחת על שימוש ב"טקטיקות ישראליות" בנמל התעופה "הית'רו". כלומר, לשים לב לשפת הגוף של הנוסע, התנהגות מוזרה, בגדים גדולים, החזקת תיקים קרוב לגוף. מעבר לכך הוכנסו מכונות שיקוף מלא לנוסע.