הבית הלבן: לאובמה אין ציפיות גדולות מהפסגה המשולשת

לא רק בירושלים וברמאללה מנמיכים ציפיות לקראת הפסגה המשולשת שתיערך עוד פחות מיממה בשולי עצרת האו"ם בניו-יורק • בעוד ראש הממשלה עושה את דרכו לארצות הברית, אמר דובר הבית הלבן כי הנשיא אובמה אינו תולה תקוות גדולות בפגישה המדינית המתוכננת • עוד הוסיף הדובר כי אובמה כן מצפה להמשיך ולייצר התקדמות בשיחות השלום בין הצדדים

(3:53 דקות)

פסגה יש, ציפיות אין: דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, הודיע הערב (שני) כי לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אין "ציפיות גדולות" מפגישת הפסגה המדינית שיערוך מחר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן), בשולי עצרת האו"ם בניו יורק.

הדובר הוסיף כי הנשיא אובמה מצפה להמשיך ולבנות התקדמות בשיחות השלום במזרח התיכון במהלך הפגישה הקרובה המתוכננת עם נתניהו ואבו מאזן.

שעות ספורות לפני הודעתו של גיבס, המריא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנמל התעופה בן גוריון לניו-יורק לקראת השתתפותו בפגישת הפסגה המדינית שתתקיים מחר בעיר.

הפגישה תתקיים במלון סמוך לבניין העצרת הכללית של האו"ם. תחילה ייפגש אובמה בארבע עיניים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולאחר מכן יוועד עם יושב ראש הרשות, אבו מאזן. אחרי אותן פגישות אישיות, תתקיים פגישה משותפת של השלושה. יום למחרת, יישא נתניהו נאום בעצרת האו"ם.

הנאום ייעסוק גם במשא ומתן עם הפלסטינים, אך יתמקד בסוגיית הגרעין האיראני. בטרם צאתו לארצות הברית, הודיע נתניהו כי יישא את הנאום בשפה האנגלית, זאת משום שהמסר שלו
"ידוע כבר לאזרחי ישראל ולקהילה היהודית, ולא לאזרחי העולם".

יצויין כי לא רק הממשל האמריקני מנמיך ציפיות לקראת הפסגה המדינית המשולשת, גם בירושלים וברמאללה לא תולים תקוות גדולות לקראת הפגישה, שלטענת שני הצדדים, לא תהיה מכרעת, אלא סמלית בלבד.

לשכת רה"מ: צפויה פגישה סמלית, אין זה נכון לכנותה 'פסגה'

בלשכת ראש הממשלה ביקשו אמש להנמיך ציפיות לקראת הפסגה המדינית ואמרו כי "צפויה פגישה סמלית, אולם הגדרתה כ'פסגה' אינה הולמת, משום שהיא אינה אמורה להוביל לפתיחת המשא ומתן, אלא לניסיון לייצר "אווירה אחרת" בין הצדדים", לשון הודעת הלשכה.

בסביבת נתניהו הדגישו עוד אמש כי הפגישות בניו יורק לא יעסקו במשא ומתן מדיני, אלא ישמשו לסקירת המצב הקיים לקראת השקה של המגעים.

"ראש הממשלה כבר אמר בעבר כי יסכים להגיע לכל מקום על מנת לקדם את השלום, ובלבד שמפגש כזה יהיה ללא תנאים מוקדמים. אני שמח שהפגישה אכן נקבעה ללא תנאים מוקדמים", כך אמר גורם מדיני בכיר בתחילת השבוע.

קיומה של הפסגה המשולשת בניו-יורק התאפשרה בעקבות לחץ כבד שהפעיל הממשל האמריקני על הפלסטינים, שסירבו עד כה לקחת חלק בפסגה המדינית, עד שישראל תכריז על הקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים.

הכתב המדיני של חדשות 10, צ'יקו מנשה, הסביר כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בעצם הכריח את הצדדים להיפגש וללחוץ יד אל מול המצלמות. עוד הוסיף מנשה כי בשני הצדדים, גם בצד הישראלי וגם אצל הפלסטינים, כבר הודיעו כי לא יוכרז תחילת המשא ומתן במסגרת הפגישה בניו יורק.