ישראל: לא יודעים על השתתפות אמריקנית במגעים

בירושלים מכחישים את הדיווח מהעיתון א-שארק אל אווסט לפיו סבב השיחות הבא בין ישראל וסוריה יתקיים בהשתתפות משקיף אמריקני. בדיווח מצטט העיתון גורם סורי שאומר גם הוא שדמשק אינה מעוניינת בהשתתפות ארה"ב בשלב זה של המגעים

גורמים רשמיים בירושלים אומרים היום (שבת) כי לא מוכרת להם כל כוונה אמריקנית להשתתף בסבב השיחות הבא בין ישראל וסוריה.

הדברים באים בתגובה לפרסום בעיתון הערבי א-שארק אל אווסט, היוצא לאור בלונדון, המדווח הבוקר מפי גורם אירופי בכיר שביקר אתמול בישראל, כי המשא ומתן יתחדש בעוד כשבועיים, ככל הנראה ב-18 בספטמבר באיסנטבול, וכי בכיר אמריקני ישתתף בשיחות כמשקיף.

העיתון מצטט גם גורם ישראלי שאישר את הדיווח ומסר כי הבכיר האירופי אכן הגיע לישראל אתמול בבוקר כדי לעדכן את ירושלים על תוצאות הפסגה המרובעת בדמשק בין סרקוזי, אסד אמיר קטאר וראש ממשלת טורקיה.

על פי הדיווח, מתקיימים מאמצים על מנת לעבור ממשא ומתן עקיף למשא ומתן ישיר בשולחן אחד, אולם מקור בדמשק אמר לעיתון כי סוריה אינה מעוניינת כרגע במשקיף אמריקני במשא ומתן העקיף. המקור נימק את הדבר בטענה שדמשק אינה סבורה שהממשל הנוכחי בוושינגטון מעוניין לקדם תהליך שלום במישור הסורי.

הגורם הסורי הוסיף כי יחד עם זאת בעתיד תהיה דמשק מעוניינת במשא ומתן ישיר בחסות אמריקנית, צרפתית וטורקית, אולם רק כאשר ייכון ממשל אמריקני חדש בתחילת השנה הבאה.

אתמול ציטט א שארק אל אווסט את שר החוץ הסורי, ווליד מועלם, שאמר לעיתון כי "המשא ומתן הקרוב עם ישראל יסוב סביב קווי הגבול בין המדינות" - כך דווח ב"קול ישראל". על פי הדיווח, מועלם אמר כי "קווי ה - 4 ביוני 67', אינם נתונים למשא ומתן והם מהווים תנאי בסיסי לכל המגעים בדרך להסכם שלום עם ישראל".

במקביל תקף ווליד ג'ונבלט, מנהיג הדרוזים בלבנון, את נשיא סוריה. בראיון לעיתון "אל חיאת" הוא אמר כי "המגעים בין אסד לבין ישראל הם סתם הצגה עבור האמריקאים". על פי ג'ונבלט - אסד רוצה להתקרב למערב, והמשא ומתן עם ישראל היא דרך מצויינת להרוויח נקודות זכות.