בוש: רוסיה חייבת לסיים את המשבר

נשיא ארה"ב הביע תמיכה בממשלת גאורגיה ואמר כי הוא מודאג מהמשך הפעילות של הצבא הרוסי באזור למרות הפסקת האש • "ארה"ב עומדת על כך ששלמותה וריבונותה של גאורגיה יכובדו", אמר בוש, והוסיף כי מטוסי תובלה אמריקניים יספקו סיוע הומניטרי לגאורגיה • קונדוליזה רייס תצא לטביליסי כדי להפגין את תמיכת הממשל האמריקני

(3:11 דק')

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש יצא הערב (רביעי) למדשאת הבית הלבן ומסר הצהרה על המצב בגאורגיה, אחרי ששמע סקירה בנושא מיועציו לביטחון לאומי. בוש הביע את דאגתו מהמשך הפעילות הצבאית של הצבא הרוסי למרות הסכם הפסקת האש ואמר כי "רוסיה חייבת לעמוד במילתה ולפעול כדי לסיים את המשבר".

הנשיא האמריקני הביע גם את תמיכתו המוחלטת בממשלה בטביליסי ואמר כי "ארה"ב עומדת לצד הממשלה שנבחרה בבחירות דמוקרטיות בגאורגיה ועומדת על כך ששלמותה וריבונותה יכובדו"

בוש הודיע, כי ישגר לטביליסי את מזכירת המדינה, קונדוליזה רייס, כדי להפגין את תמיכת הממשל האמריקני בממשלת גאורגיה. עוד קודם לכן תגיע רייס לצרפת, הנשיאת התורנית של האיחוד האירופי, שיזמה את המתווה להפסקת אש, לו הסכימו הנשיאים מדבדב וסאאקשווילי.

עוד אמר בוש כי ישלח לגאורגיה מטוסי תובלה צבאיים, שיספקו סיוע הומניטרי לאזורים שנפגעו בקרבות, והוסיף כי הוא מקווה שרוסיה לא תקשה על מדינות המערב לספק סיוע הומניטרי לגאורגים.

קודם לכן היום, החליטו שרי החוץ של 27 מדינות האיחוד האירופי שהתכנסו בבריסל, לתמוך בהצעתה של צרפת לשגר משקיפים לאזור הקרבות בדרום אוסטיה במטרה לפקח על הסכם הפסקת האש.

"אנחנו נחושים לפעול בשטח", אמר אחרי ההחלטה שר החוץ הצרפתי, ברנאר קושנר, שביקר ברוסיה ובגאורגיה יחד עם הנשיא ניקולא סרקוזי במהלך הלחימה. "האיחוד האירופי מוכן להשקיע את כל המאמצים למציאת פיתרון לסכסוך בגאורגיה".

סאאקשווילי: "גם למערב יש אחריות למצב בגאורגיה"

למרות התמיכה בו, התייחס הנשיא הגאורגי מיכאיל סאאקשווילי להתנהלות המערב לנוכח המשבר, ואמר כי גם הם אשמים במצב אליו נקלעה ארצו. "תגובתם לא הייתה מספקת", אמר סאאקשווילי בראיון לרשת ה-CNN. "לא רק האנשים שבמצעים את כל הזוועות הללו אחראיים. אני חושב שגם אלה שישובים מהצד ואינם מגיבים, חולקים באחריות".

כמו כן תקף סאאקשווילי בחריפות את הרוסים ואמר כי הם ממשיכים להפר את הסכם הפסקת האש. "הרוסים מעולם לא התכוונו לעמוד בחלקם בהפסקת האש שנחתמה אתמול", הסביר הנשיא הגאורגי. "זה אותו סוג של הפסקת אש שהיתה להם באפגניסטן ב-1979. אין שום הפסקת אש, הרוסים ממשיכים לנוע".