מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הסנקציות על איראן

במרכז ההחלטות: הגבלת קשרי המסחר עם חברות מובילות בשוק האיראני והגבלת תנועתם של בכירים בטהרן ברחבי העולם

(0:38 דקות)

מועצת הביטחון של האו"ם הטילה אמש (שני) סנקציות חדשות על איראן, המתמקדות בהגבלות נסיעה נרחבות של בכירי השלטון בטהרן ואף עיצומים כלכליים על הרפובליקה האיסלאמית ועל חברות מובילות הפועלות בה.

מהלך אישור הסנקציות אושר בשל סירובה של טהרן להגביר את שיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, והוא התאפשר בזכות מאמצים דיפלומטיים קדחתניים לשכנע את רוסיה ואת סין לתמוך בו, לאחר שהתנגדו במשך זמן רב והביעו לכך בתחילה התנגדות עזה.

הסנקציות אושרו בתמיכת 14 חברות במועצה ללא כל התנגדות, כאשר אינדונזיה הייתה היחידה שנמנעה.

אתמול הגיע נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, לביקור היסטורי בעיראק ונפגש עם הנשיא ועם ראש הממשלה.

בנאומו שנשא שם תקף אחמדינג'אד את המערב על הלחץ שמופנה נגד איראן בנושא הגרעין ואמר כי "המעצמות הגדולות משקרות כאשר הן אומרות כי הן מגבות את המשטר הציוני. המשטר הציוני הוא המעצמות עצמן והן מונעות על ידו". בתוך כך, מתח ביקורת על מועצת הביטחון של האו"ם וטען כי היא טועה בכך שהיא מדמיינת לעצמה שהיא יכולה ללחוץ על האומה האיראנית בדרך שכזו.

בישראל מברכים על המהלך

ישראל מברכת על ההחלטה שהתקבלה היום במועצת הביטחון של האו"ם. "זוהי החלטה חשובה המהווה מסר חד משמעי כי הקהילה הבין לאומית אינה יכולה להשלים עם התוכנית הגרעינית המתריסה של איראן", נאמר בהודעת משרד החוץ.

עוד נמסר כי "איראן המהווה במדיניותה איום על יציבות ושלום העולם, ואשר ראשיה מאיימים בגלוי על ישראל, ממשיכה להתעלם מדרישות הקהילה הבין לאומית ומפרה בעקביות החלטות מועצת ביטחון קודמות. לקהילה הבין לאומית אין אמון, ובצדק, בהצהרות האיראניות כי תוכניתה הגרעינית מיועדת לצרכי שלום. לפיכך אימצה מועצת הביטחון של האו"ם החלטה המהווה שלב נוסף בלחצים על איראן על מנת שזו תיסוג מכוונתה להשיג נשק גרעיני".

לדברי שרת החוץ, ציפי לבני, "החלטת מועצת הביטחון השלישית הינה צעד הכרחי נוסף שמבטא את ההבנה שאל לקהילה הבין לאומית להרים ידיים ולעמוד מנגד נוכח נסיונות ההתגרענות של איראן. כל החלטה נוספת של כל מדינה, חברה או קבוצה תוסיף עוד משקל שייצר את מסת הסנקציות הנדרשת לעצירת איראן".