לילה ראשון בצרפת ללא עישון - ההסתגלות קשה

למרות הבטחת השלטונות לאפשר את העישון בראש השנה החדשה החלו בערי צרפת לגרש את המעשנים ממקומות הבילוי כבר הלילה

מעשנים בכל רחבי צרפת התמודדו הלילה באומץ לראשונה עם הקור העז ברחובות כדי להצית לעצמם סיגריה על מדרכות הערים. בעלי מסעדות ובתי קפה ברפובליקה צופים קשיים כלכליים גדולים לאחר היכנסו לתוקף ביממה האחרונה של החוק לאיסור עישון במקומות ציבוריים גם בצרפת. שמונה מדינות בגרמניה השכנה הוציאו גם הן תקנות מגבילות עישון סיגריות, אף שהן מקלות יותר מהחוק הצרפתי החדש, שם העישון כעת אסור בכל בתי הקפה, הבארים, המסעדות ומועדוני הלילה.

אף שגורמי האכיפה בצרפת נתנו למעשנים את יום תחילת השנה החדשה להנות מעישון חופשי ואמרו כי החוק יאכף רק החל מהיום, רבים מבתי הקפה והמסעדות בפאריס החלו כבר הלילה בהקפדה על אוויר נקי מעשן. שלטים חדשים האוסרים על העישון כבר נתלו בכניסות ועל קירות כמה מהמפורסמים בבתי הקפה הפריסאיים והמעשנים הונחו לצאת לעמוד על המדרכה. אחד הסועדים אמר לכתב אי.פי ששוטט ברחובות כי אוויר נקי בבית הקפה איפשר לו להנות יותר מטעמו של האוכל ש"נהיה פתאום עשיר יותר היום" אמר בחיוך מרוצה. למרבה ההפתעה האיש בעצמו מעשן ואמר כי ההגבלות צפויות לעזור לו להיגמל מההרגל המזיק. אבל מעשנים רבים אחרים רואים את החוק הנוקשה כמתקפה ברוטאלית על זכויות הפרט שלהם. מלצר וותיק באחת המסעדות בצפון פאריס התחייב שלא יוברח החוצה למדרכה כדי לעשן את הסיגריה שלו בגלל "החוק המטופש" לדבריו. "אעשן איפה שארצה" אמר כשהוא מצית את הסיגריה עם הקפה שלו.

לפי החוק החדש בצרפת, אלו שיתפסו מציתים סיגריה במקום ציבורי יקנסו ב- 63 אירו. עובדי בתי קפה ומסעדות דיווחו כבר הלילה על אווירה לא נעימה במקומות הבילוי שהופכת אותם לשוטרים ובלשים אחר הלקוחות ומתעקשים שהמשימה העודפת שניחתה עליהם תתוגמל בתלושי המשכורת שהם מקבלים. זאת במיוחד לאור העובדה שאדם שמצית סיגריה להנאתו כשהוא יושב בבית הקפה לקרוא את עיתון הבוקר, או בצידה של רחבת ריקודים במועדון בין ריקוד לריקוד, או אחרי ארוחה משביעה – הרגלים שמעשנים בכל רחבי העולם אימצו מדורי דורות והפכו לחלק בלתי נפרד מהרגלי הבילוי שלהם – אדם כזה הוא לקוח מרוצה שגם מחלק טיפים נדיבים. נותני שירות רבים במקומות הבילוי אמרו שהם מפחדים לאבד את הלקוחות האלה. מלצר צעיר באחד מבתי הקפה אמר כי הוא מצפה שתהיה האטה משמעותית בפעילות בחודשים הקרובים "אבל העסקים יתאוששו כשהצרפתים יתרגלו" אמר.

צרפת הצטרפה לחבורה נכבדת של מדינות באירופה שחוקקו חוקים ותקנות מגבילי עישון כאלה ואחרים אך בצרפת הידועה בבתי הקפה ההומים ובחיי הלילה העשירים, הצעד מתקבל ברגשות מאד מעורבים. כרבע מאוכלוסייתה של צרפת המונה 60 מיליון נפש, הם מעשנים. על פי נתוני משרד הבריאות הצרפתי כ- 66,000 אנשים מתים מדי שנה מנזקי עישון, 5,000 מתוכם מעישון פאסיבי. בשנה שחלפה חוזקה גם האכיפה של חוק ישן יותר בצרפת האוסר עישון במקומות העבודה, בתי הספר, נמלי תעופה, בתי חולים ומקומות אחרים שהוגדרו כחללים ציבוריים סגורים.