אסד: "אנו מוכנים לאדמה תמורת שלום"

בנאום לאחר טקס השבעתו לכהונה שנייה כנשיא אמר אסד כי סוריה תהיה מוכנה לשלום עם ישראל, אולם תדרוש ערבויות לפני שתפתח עמה במו"מ. "שנה זו היא שנה גורלית, בה ייקבע גורל אזורנו ואולי גורל העולם כולו", הצהיר אסד

(04:08 דקות)

סוריה מוכנה לשלום עם ישראל תמורת החזרת רמת הגולן, אולם תדרוש ערבויות לפני פתיחת משא ומתן - כך אמר היום (שלישי) נשיא סוריה, בשאר אסד, בטקס השבעתו לכהונה שנייה בת שבע שנים. בנאום שנשא אסד בטקס ההשבעה הוא דיבר גם על החשיבות שבהשגת יציבות כלכלית, ופירט את הישגיו בשנים האחרונות.

אסד נבחר בסוף חודש מאי לכהונה נוספת, לאחר שזכה ב-98% מהקולות במערכת הבחירות, בה היה המתמודד היחיד. הבוקר הוא נשבע בפני 250 חברי הפרלמנט הסורי.

"אנו מוכנים לשלום צודק על פי עקרון של אדמה תמורת שלום. הישראלים צריכים להבין שמחיר הכיבוש יקר ממחיר השלום", אמר אסד. "נדרוש מהבכירים הישראלים לתת לנו ערבויות לפני שנוכל לפתוח במשא ומתן".

אסד הוסיף כי סוריה מתנגדת למשא ומתן סודי, ואמר כי מה שנדרוש מהבכירים הישראלים זה להודיע רשמית ובאופן ברור על רצונם בשלום. דרישה נוספת של אסד היא ערבויות בנוגע להשבה מלאה של הגולן. "לא ניכנס למו"מ עם ישראל בלי לדעת על מה", אמר. "אנו דורשים פיקדון כדוגמת הפקדון שנתן רבין בזמנו או מסמך כתוב. כאשר הדברים יתבצעו ניתן יהיה לנהל מו"מ לא ישיר, אלא באמצעות צד שלישי".

"שנה זו היא שנה גורלית, בה ייקבע גורל אזורנו ואולי גורל העולם כולו", הוסיף הנשיא הסורי, "איננו מבודדים. אנו מושפעים מכל מה שקורה באזור". לדבריו, "בראש סדר העדיפויות שלנו ניצבות הכלכלה ויציבות סוריה. ללא יציבות אין כלכלה ולהיפך".

"מדינה חזקה בכוח אזרחיה"

בפתח הנאום אמר אסד כי העמדות המדיניות הקוראות לשלום הן שישמרו על יציבות סוריה. "מדינה אינה חזקה אלא בכוח אזרחיה", טען. הוא דיבר על החשיבות שבהשתתפות העם בתהליך הדמוקרטי, וסיפר על העיתונים שנפתחו לאחרונה במדינה כחלק מהמגמה הזו. כמו כן הוא עסק גם בנושאים פנימיים כגון כלכלה, מאבק באבטלה והקמת ערי תעשיה.

אסד הוסיף כי המטרה הראשונה של סוריה היא שמירה על ביטחון אזרחיה, ואמר כי יש להעניק להם חירות ודמוקרטיה. "אנו שואפים לקדם כמה צעדים בקרוב, כמו הוצאת חוק מפלגות שיחזק את השתתפות המפלגות בתהליך הפוליטי".

"סוריה נתונה למתקפה בתקופה האחרונה", הוסיף הנשיא, "רוצים שנבצע רפורמות וצעדים, אך רפורמה לוקחת שנים רבות". לדבריו, "איננו מבצעים קפיצות. אנו נבצע את הדברים באופן הדרגתי".

בשארה: סוריה אינה דמוקרטית

הח"כ לשעבר, עזמי בשארה, אמנם נחשב מקורב למפלגת הבעת', אולם בראיון לעיתון היוצא לאור בכוויית, הוא מתח ביקורת על משאל העם שנערך בסוריה, וטען כי זו אינה אינדיקציה לדמוקרטיה

לידיעה המלאה