בריטניה: הפרלמנט נטל מהממשלה את השליטה בברקזיט באופן זמני

בצעד חסר תקדים, הוחלט שסמכויות השליטה בענייני גיבוש ההסכם יועברו לבית הנבחרים ליום אחד - בתום הצבעה שהסתיימה בהפרש 27 קולות. שלושה שרים התפטרו כדי לתמוך במהלך

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בפסגת הברקזיט בבריסל
ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בפסגת הברקזיט בבריסל | צילום: חדשות 13

בתום הצבעה בפרלמנט הבריטי אמש (שני), הוחלט כי סמכויות השליטה בענייני גיבוש הסכם ה"ברקזיט" יועברו מידי הממשלה לפרלמנט באופן זמני - בהצבעות שייערכו בנושא ביום רביעי. בצעד חסר תקדים, 329 חברי פרלמנט הצביעו בעד המהלך, מול 302 שהצביעו נגד. בנוסף, שלושה שרים ובהם השר לענייני המזרח התיכון אליסטר בארט, התפטרו על מנת לתמוך בהחלטה.

מדובר בתבוסה נוספת עבור ראש הממשלה תרזה מיי, לאחר שלא הצליחה להשיג תמיכה מספקת בקרב המחוקקים, להסכם על תנאי הפרישה מהאיחוד האירופי. כמו כן, מטרת ההצבעות שיועלו הינה להציע אלטרנטיבות להסכם הקיים, והן ככל הנראה יכללו אפשרות של משאל עם נוסף, וכן עזיבה של בריטניה את האיחוד האירופי ללא הסכם.

בתוך כך, בעיתון "הסאן" דווח כי ראש הממשלה מיי אמרה למספר מחוקקים במדינה שתהיה מוכנה לשקול להתפטר מתפקידה בתמורה להכרת הפרלמנט במתווה תוכנית הברקזיט שלה.

כזכור, האיחוד האירופי נעתר ביום שישי לבקשת ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, לדחות את פרישת הממלכה מהאיחוד, שהייתה אמורה להתרחש בשבוע הבא. במהלך הפסגה שהתקיימה בבריסל, הסכימו 27 המנהיגים להעניק ארכה לברקזיט עד ל-22 במאי, במידה שמתווה העזיבה של מיי יאושר בפרלמנט. במידה שההסכם לא יאושר, החליטו מנהיגי האיחוד, מועד הפרישה ייקבע ל-12 באפריל.

לפני כשבוע וחצי הצביע הפרלמנט הבריטי בעד דחיית עזיבת האיחוד האירופי בלפחות שלושה חודשים. 412 הצביעו בעד ו-202 הצביעו נגד - והוחלט שהברקזיט לא יבוצע ב-29 במארס כמתוכנן. לאחר דחיית ההסכם נשאה מיי דברים בפרלמנט, ואמרה כי היא "מאוכזבת עמוקות" מכך שהעסקה שהציעה נדחתה בשנית. "הצבעה נגד עזיבת האיחוד ללא הסכם ובעד הארכת מסגרת הזמנים, לא פותרת את הבעיות שאיתן אנחנו מתמודדים", אמרה מיי. "באיחוד האירופי ירצו לדעת מה אנחנו מתכוונים לעשות במהלך ההארכה, ואנחנו נצטרך לענות על השאלה הזו".