ביצי זהב: התרנגולות שיכולות להטיל ביצה המכילה תרופה לסרטן

חוקרים הנדסו גנטית תרנגולות כך שהביצים שיטילו יוכלו להכיל חלבונים מסוימים שמסייעים במניעת מחלות. לפי המחקר, ייצור התרופה בצורה זו יוזיל אותה משמעותית

תרנגולות - אילוסטרציה
תרנגולות - אילוסטרציה | צילום: רויטרס

חוקרים ממכוני מחקר באדינבורו הינדסו גנטית תרנגולות כדי שיוכלו להטיל ביצים המכילות תרופה לסוגים מסויימים של סרטן ולדלקת פרקים.

מחלות רבות נגרמות כיוון שהגוף לא מצליח לייצר מספיק חלבון מסוים באופן טבעי, וניתן לשלוט במחלות כאלה עם תרופות שמכילות את אותו החלבון. התרופות הללו מיוצרת באופן מלאכותי על ידי חברות תרופות ויכולות להיות מאוד יקרות לייצור. ד"ר ליסה הרון, מחברת רוזלין טכנולוגיות, סיפרה כי הקולגות שלה הצליחו להכניס גן אנושי שבדרך כלל מייצר חלבון בבני אדם, לתוך ה-DNA של התרנגולת, כך שהחלבון החסר וההכרחי למניעת מחלות מסוימות יימצא בחלבון בביצה.

בניסוי שערך, הצוות התמקד בשני חלבונים חיוניים למערכת החיסונית, האחד שיכול לסייע במניעת וירוסים וסרטן, והשני עוזר להתחדשות רקמות. על פי החוקרים, ייצור התרופה בצורה הזו יהיה פי 100-10 יותר זול מאשר במפעל. החיסכון העיקרי מגיע מהעובדה שהרבה יותר זול לבנות לולים מאשר חדרים סטריליים לייצור מסחרי. שלוש ביצים מהוות מנה של תרופה, ותרנגולת אחת יכולה להטיל עד 300 ביצים בשנה. עם מספיק תרנגולות, החוקרים מאמינים שבהמשך יהיה ניתן לייצר את המוצר בכמויות מסחריות. עם זאת, יש לציין כי בשלב זה הביצים מיוצרות לשימוש מחקרי בלבד.

ביצים (אילוסטרציה)
ביצים (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

"התרנגולות לא סובלות, ו'מפנקים' אותן בהשוואה לחיות חווה", כך לפי הרון, "הן מתגוררות בלולים מאוד גדולים. יש להן מזון, מים, וטכנאים מיומנים מטפלים בהן על בסיס יומי. הן חיות חיים נוחים. מבחינת התרנגולת, מדובר בהטלת ביצה רגילה. זה לא משפיע על הבריאות שלה".

פרופסור הלן סנג, מאוניברסיטת רוזלין שבאדינבורו, הוסיפה: "אנחנו עוד לא מייצרים תרופות לאנשים, אבל המחקר הזה מראה שתרנגולות יכולות לייצר חלבון שמתאים למחקרים רפואיים, וליישומים אחרים בביו-טכנולוגיה".