דיווח: כלי שיט איראני שיגר טילים סמוך לנושאת מטוסים אמריקנית

סוכנות "AP" דיווחה כי ספינות חיל הים של משמרות המהפכה שיגרו טילים באזור בו נמצאת נושאת המטוסים האמריקנית ג'ון סטניס. רחפן איראני ליווה את נושאת המטוסים

משחתת אמריקנית. ארכיון
משחתת אמריקנית. ארכיון | צילום: רויטרס

סוכנות הידיעות "AP" דיווחה אמש (שישי) כי ספינות חיל הים של משמרות המהפכה של איראן שיגרו טילים באזור בו נמצאת נושאת המטוסים האמריקנית ג'ון סטניס. עוד דווח כי רחפן איראני ליווה את נושאת המטוסים. הבוקר פורסם בתקשורת האיראנית כי החל תמרון צבאי ימי גדול במפרץ הפרסי, בסמוך למיצרי הורמוז. ע"פ הדיווח, התרגיל, שנקרא "הנביא הגדול 12", מלווה גם במסוקים ובכלי טייס בלתי מאוישים והוא נערך כחלק מדוקטרינת ההגנה האיראנית.

זוהי הפעם הראשונה מאז נסיגת ארצות הברית מהסכם הגרעין, במאי האחרון, שכלי שיט אמריקני בגודל כזה נכנס למיצר הורמוז שבמפרץ הפרסי. בכך, שבר חיל הים האמריקני את ההיעדרות הארוכה ביותר של כלי שיט באזור מאז פיגועי ה-11 בספטמבר ב-2001. "אנו מנסים להיות יותר בלתי צפויים מבחינה מבצעית", אמרה דוברת הצי החמישי האמריקני. "כעת אנו מגבירים את הקצב כי היריבים שלנו צופים מקרוב. אנו רוצים להפתיע את יריבינו, אך להיות צפויים עבור בעלי בריתנו".

כתב סוכנות הידיעות "AP" ששהה על נושאת המטוסים, דיווח כי כ-30 כלי שיט איראניים עקבו אחר נושאת המטוסים. אחד מהם שיגר לעברה רחפן - שככל הנראה תיעד את המתרחש. עוד נמסר כי צלמים שהו על כלי השיט האיראניים ותיעדו את העיתונאים - ששהו על נושאת המטוסים האמריקנית.

בין שתי המדינות שורר מתח גבוה מאז החלטתו של הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין ולהטיל סנקציות על איראן. נשיא איראן, חסן רוחני, איים פעמים רבות כי אם ארצות הברית תנסה לפגוע בייצוא הנפט של מדינתו - יסגור את המיצר. עם זאת, חיל הים האמריקני לא צפה פעילות צבאית חריגה באזור מאז אוגוסט 2017.

לפני כשבועיים אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי הטלת הסנקציות על ידי ארצות הברית ופרישת האחרונה מהסכם הגרעין הינן "טרור כלכלי", דבריו צוטטו בטלוויזיה האיראנית. רוחאני הזהיר מ"הצפה של סמים, פליטים, פצצות וטרור אם הסנקציות יחלישו את היכולת איראן להיאבק בהם". איראן שורפת מדי שנה כמאה טון סמים והסנקציות, לכאורה, עלולות לפגוע בפעולתה.

במקביל, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, האשים את האמריקנים בהפיכת המזרח התיכון ל"חבית נפץ" וזאת בשל מכירת נשק שעולה על צורכי האזור. דבריו פורסמו בסוכנות הידיעות האיראנית "IRNA".

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: רויטרס