"הרשת הרוסית": כך ניסו להשפיע על יחסי ישראל-ארה"ב • תחקיר

ניתוח של מאות אלפי ציוצים שנכתבו באמצעות פרופילים מזוייפים מראה כי מוסקבה ניסתה לסכסך בין נתניהו ואובמה, במטרה לזרוע פילוג בחברה האמריקנית ולהביא לבחירת טראמפ

נתניהו ופוטין
נתניהו ופוטין | צילום: רויטרס

תחקיר חדשות עשר חושף כיצד רוסיה, באמצעות פתיחת פרופילים מזוייפים, ניסתה להשפיע לא רק על הבחירות בארה"ב, אלא גם על השיח בין ישראל לארה"ב, באמצעות מאות אלפי ציוצים בטוויטר.

ה-CIA וה-FBI כבר הודו כי בבחירות האחרונות בארה"ב, לפניהן ואחריהן, פעלו גורמים רוסים כדי להשפיע על השיח בטוויטר, בפייסבוק וברשתות אחרות. המטרה הייתה לזרוע מידע שקרי, או קיצוני. השבוע נחשף מאגר של שלושה מיליון ציוצים, האחרונים בהם עד לפני שלושה חודשים, כולם תוצר של פעולה רוסית מתוכננת. "עובדים במפעל הטרולים מקבלים בכל יום רשימת נושאים ועליהם לעבוד לפיה", שעבדה בסוכנות לחקר האינטרנט.

פוסט שכתבו הרוסים בכדי לזרוע פילוג בארה
פוסט שכתבו הרוסים בכדי לזרוע פילוג בארה"ב | צילום: חדשות עשר

הסוכנות לחקר האינטרנט היא הכינוי המסתורי לארגון שפעל מבניין במוסקבה. זהו ארגון שמומן בידי מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, העסיק מאות בני אדם ועמל במשך שנים כדי להשפיע על השיחה הציבורית ברשתות חברתיות במערב, בארה"ב ואירופה - בפייסבוק, טויטר ויוטיוב.

הסוכן הרוסי היה מקים פרופילים מזויפים, עמודי פייסבוק פיקטיביים, מפיץ פוסטים עם סיפורים שלא היו ולא נבראו. כמו פוסט שמציג את המאבק בין קלינטון לטראמפ לקרב בין ישו והשטן, או ציוץ בטוויטר שמסביר כי המפלגה הדמוקרטית זייפה את כל התוצאות במחוזות שקלינטון ניצחה בהם. הסוכן הרוסי היה בוחר שם אמריקני, או אפילו מציג את עצמו כמפלגה הרפובליקנית עצמה בטנסי, וסוכנויות המודיעין האמריקניות קבעו כי כך הרוסים פעלו למען מטרתם העליונה: לזרוע פירוד, דעות קיצוניות וחולשה באמריקה, וכמטרה משנית להביא לניצחון טראמפ. הקמפיין הגיע למאות מיליונים, רובם לא יודעים עד היום כי הושפעו.

הניתוח של חדשות עשר מעלה ניסיון ברור להשפיע על השיחה בין ישראל לארה"ב, בעיקר לדרדר את היחסים בין אובמה ונתניהו ולקשור בין נתניהו לטראמפ. כך למשל, באתר שהרוסים מפנים אליו שוב ושוב, כתבו המפעילים הרוסים את הציוצים הבאים על טראמפ ונתניהו נגד אובמה: "הלוואי והיה מישהו כמו נתניהו ב-1938 שיאמר לצ'מברליין לחשוב בזמן שהוא נושא ונותן עם היטלר", "ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מואשם בשחיתות. שום סיכוי! נתניהו הוא חבר שלנו. תחת פיקודו הפכה ישראל לבעלת הברית הגדולה ביותר שלנו. צייצו מחדש אם אתם חושבים שנתניהו חף מפשע!".

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

הציוצים שחזרו על עצמם היו אלה שאמרו שטראמפ סובל מציד מכשפות, כמו נתניהו, ושנתניהו וטראמפ חושפים יחד את מחדלי אובמה. כאשר נתניהו כותב על ביקורו בחומה הסינית, סוכן רוסי מצייץ שצריך לבנות חומה כזו גם במערב אירופה, ויש עוד אלפי דוגמאות.

החוקרים שחשפו וניתחו את שלושת מיליוני הציוצים, סיפרו לחדשות עשר על הניתוח, והתייחסו גם לנתניהו. "טרולים ניסו לעודד את הצד הימני של ההתפלגות הפוליטית בארה"ב, גם את הימין הקיצוני, כדי שתהיה לו דעה חיובית על נתניהו", הסביר פרופסור פטריק וורן מאוניברסיטת קלמסון.

יש להדגיש שישראל גם הותקפה, כונתה מדינת אפרטהייד ונתניהו הותקף אישית: "אנחנו יכולים להילחם בשני התאומים נתניהו וטראמפ - יחד. הם נפגשים בוושינגטון ב-15 בפברואר. אתם מוכנים?", נכתב באחד הציוצים.

מתוך שלושה מיליון ציוצים של סוכנים רוסים, לפחות 832,000 היו בשפה שאיננה אנגלית. עשרות אלפים התייחסו לישראל, איראן והמזרח התיכון.

מבדיקה מדגמית, הציוצים של הרוסים שמזכירים את ראש הממשלה נתניהו מתחלקים כך: 60% מנסים לסכסך מימין בין ממשל אובמה לבין נתניהו, וקושרים בין טראמפ ובין ביבי או תומכים מימין לנתניהו. 25% תוקפים את נתניהו משמאל או עוסקים בחקירות המשטרה נגד נתניהו, וכל השאר הם ציוץ של דיווחים חדשותיים.

בהכנת הידיעה השתתפו יוסף ישראל ונגה הלוי.