טראמפ: מוכן להיפגש עם רוחאני בכל זמן - וללא תנאים מוקדמים

נשיא ארה"ב אמר כי יהיה מוכן להיפגש "עם כל אחד", והבהיר כי ייפגש גם עם נשיא איראן, אם זה ירצה. קודמו בתפקיד שוחח עם רוחאני בטלפון, במהלך המגעים על הסכם הגרעין

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן ,רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן ,רויטרס | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אתמול בערב (שני) במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי יהיה מוכן להיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני "בכל זמן ובכל מקום", והבהיר כי לפגישה שכזו לא יהיו כל תנאים מוקדמים. הוא הוסיף: "אני מאמין בפגישות". בריאיון לרשת CNBC, אמר שר החוץ מייק פומפאו כי הוא "תומך ברצונו של טראמפ" להיפגש עם רוחאני.

לצדו של ראש ממשלת איטליה המבקר בוושינגטון, נשאל טראמפ אם יהיה מוכן להיפגש עם רוחאני, והבהיר כי ייפגש "עם כל אחד". לדבריו, "אם הם ירצו", הוא "בהחלט" יהיה מוכן להיפגש עם ההנהגה האיראנית. "אני לא יודע אם הם מוכנים", הוסיף, "אני סיימתי את הסכם הגרעין, זה היה הסכם מגוחך. אני כן מאמין שהם בסופו של דבר כנראה ירצו להיפגש".

אם פגישה שכזו תיערך, תהיה זו הפגישה הראשונה של מנהיגי שתי המדינות מאז המהפכה האסלאמית באיראן בשנת 1979. קודמו של טראמפ בתפקיד, הנשיא לשעבר ברק אובמה, שוחח בטלפון עם מקבילו האיראני בשנת 2013, במהלך המגעים בין הצדדים לקראת הסכם הגרעין, שאת השתתפותה של ארצות הברית בו טראמפ ביטל השנה.

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: רויטרס

עוזרו הפוליטי של הנשיא האיראני אמר לאל-מיאדין בתגובה לאמירת טראמפ כי "אדם שמאמין בשיח צריך לכבד את העם האיראני ולחזור להסכם הגרעין".

דבריו של טראמפ בנוגע לפגישה אפשרית עם הנשיא האיראני מגיעים בעיצומה של מלחמת התבטאויות בין טהראן לוושינגטון, ועל רקע העיצומים המחודשים שהטילה ארצות הברית על איראן לאחר הפרישה מהסכם הגרעין. רק לפני כשבוע פנה טראמפ בטוויטר לרוחאני, וקרא לו להפסיק לאיים על ארה"ב, או שהוא יישא בהשלכות. זאת, בתגובה לאמירת רוחאני לפיה מלחמה של האמריקנים נגד מדינתו תהיה "אם כל המלחמות".

"אף פעם אל תאיים שוב על ארה"ב או שתסבול מהשלכות שמעטים בהיסטוריה סבלו מהן בעבר", כתב טראמפ. "איננו עוד מדינה שתסבול את מילותיך המטורפות של אלימות ומוות, היזהר!". בכיר במשמרות המהפכה אמר בעקבות דברי טראמפ כי מדובר ב"לוחמה פסיכולוגית" וכי נשיא ארה"ב "לא יעז" לנקוט בפעולה צבאית נגד איראן. חבר פרלמנט איראני הוסיף כי למרות הרטוריקה, הוא אינו מאמין שהמצב בין ארה"ב ואיראן יתדרדר לעימות צבאי.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו תקף גם הוא את מנהיגי איראן וטען כי הם חיים בעושר מופלג ובסביבה מושחתת. "השלטון במדינה מזכיר יותר מאפיה מאשר ממשלה", אמר פומפאו בקליפורניה, מול קהל שהיה ברובו אמריקני ממוצא איראני.

שר החוץ האמריקני התייחס גם למחאות בתוך איראן נגד משטר האייתוללות ואמר כי על העם האיראני לקבוע את הכיוון אליו הולכת מדינתם. "וושינגטון תתמוך במאבק המתמשך של העם האיראני להשמיע את קולו, מאבק שזוכה להתעלמות מצד המשטר".