יום שני למבצע החילוץ בתאילנד: הילד ה-8 מתוך 12 הוצא מהמערה

גורם צבאי בתאילנד אישר כי ילד שמיני חולץ. על פי דיווחים מקומיים פעולות החילוץ הופסקו לעת עתה, ויחודשו ככל הנראה מחר. במערה עדיין נמצאים ארבעה ילדים ומאמנם

החילוץ בתאילנד
החילוץ בתאילנד | צילום: רויטרס

מבצע החילוץ בתאילנד: לאחר שהבוקר חודשו מאמצי החילוץ, אישר היום (שני) גורם רשמי בחיל הים של תאילנד כי ילד שמיני חולץ מהמערה. זאת, לאחר שעד ראייה שנמצא בזירה אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי "אדם אחד הוצא על אלונקה מהמערה". כל ארבעת הילדים שחולצו היום הגיעו לבית החולים. פעולות החילוץ שבוצעו היום ארכו שעתיים פחות מאלה שנערכו אתמול.

פעולות החילוץ חודשו הבוקר לאחר שהופסקו אתמול בגלל הגשמים הקשים שפקדו את האזור ונוכח המחסור בחמצן במערה. ראש צוות החילוץ מסר במסיבת עיתונאים מוקדם יותר היום כי הוא "מקווה לחדשות טובות" בשעות הקרובות, וגורמים ברשויות הבהירו כי הגשם שירד הלילה באזור ועורר חשש מפני עיכוב בפעולות החילוץ לא השפיע על מפלס המים במערה.

זירת חילוץ הילדים מהמערה בתאילנד (רויטרס)
זירת חילוץ הילדים מהמערה בתאילנד (רויטרס) | צילום: רויטרס

ראש הצוות החילוץ הוסיף כי ארבעת הילדים שחולצו אתמול במצב טוב, והם הועברו לבידוד בבית החולים, מחשש להידבקות במחלות לאחר השהות הארוכה במערה. הוא הוסיף כי שמותיהם של המחולצים טרם פורסמו "מתוך כבוד למשפחות שיקיריהן עדיין לכודים". כמו כן, הוא הבהיר כי "יותר אנשי צוות" משתתפים במאמצי החילוץ היום, בהשוואה לאתמול.

שר הפנים התאילנדי, אנופונג פאוג'ינדה, אמר הבוקר כי הצוללנים שלקחו חלק אתמול במלאכת חילוץ ארבעת הילדים יכנסו גם היום למערה, כיוון שהם "מכירים את התנאים במקום ויודעים למה לצפות וכיצד לנהוג". השר הסביר כי כל המאמצים מתרכזים בניסיון לחלץ את תשעת הלכודים שנותרו במערה, במה שצפוי להימשך מספר שעות.

עוד הוסיף שר הפנים כי מצבם של הילדים שחולצו אתמול "חזק ויציב אך נמצאים תחת השגחה רפואית". גורם בבית החולים אמר כי לאחר שיעברו הילדים את הטיפול הרפואי הדרוש הם יוכלו להיפגש עם בני משפחתם. ההערכה היא שרק לאחר שכל הקבוצה תחולץ בשלום יוכלו נציגי התקשורת שנמצאים במקום לפגוש אותם.

כוחות החילוץ מחוץ למערה בתאילנד (רויטרס)
כוחות החילוץ מחוץ למערה בתאילנד (רויטרס) | צילום: רויטרס

ראש ממשלת תאילנד צפוי להגיע למקום במהלך היום. שרת החוץ של אוסטרליה אמרה שהלכודים חולקו לשתי קבוצות, כשכל אחת מהן מונה ארבעה ילדים.

דודתו של מאמן קבוצת הכדורגל "חזירי הבר" שלכוד במערה סיפרה על תחושותיה אתמול לאחר חילוץ ארבעת הילדים הראשונים: "אנחנו שמחים מאוד בעקבות הדיווח על חילוץ הילדים. הרשויות עושות את המיטב כדי לסייע לנו ואנחנו מודים להן מאוד".

אתמול, 15 ימים לאחר שנלכדו במערה, החל מבצע החילוץ, שנמשך למעלה מ-11 שעות ברציפות. המבצע התנהל כך שלכל ילד התלוו שני צוללנים מנוסים, וסייעו לו לשחות כקילומטר בתוך מים עכורים, עם מסיכת חמצן על הפנים. יש לציין כי הילדים לא ידעו לשחות טרם החילוץ וכי עברו כמה שיעורים בסיסיים בשבוע האחרון. על פי גורמי מקצוע, שחייה במים עכורים הינה פעולה מסובכת גם לצוללנים מנוסים.

תלמידות בתאילנד מתפללות לשלומם של הילדים הלכודים (רויטרס)
תלמידות בתאילנד מתפללות לשלומם של הילדים הלכודים (רויטרס) | צילום: רויטרס

אתמול הודיע ראש צוות החילוץ כי יידרשו עוד לפחות עשר שעות נוספות על מנת להתכונן להמשך החילוץ, בעקבות העובדה כי צוותי החילוץ השתמשו כבר בכל בלוני החמצן, ובין היתר מחכים לאספקה חדשה. בינתיים, החשיכה ירדה באזור והגשמים חזרו לרדת. בעקבות נוכחות כוחות החילוץ במערה, החמצן במקום נהיה דליל, דבר שהופך את פעולות החילוץ לדחופות אף יותר "המבצע מתנהל טוב מהצפוי", מסר ראש צוות החילוץ. ברשת BBC דווח כי חלק מהצוללנים עזבו לעת עתה את אתר החילוץ.

הרשויות בתאילנד אמנם אסרו על כלי התקשורת להתקרב לזירה כדי שלא יפריעו לפעולות החילוץ, אך הדיווחים מפתח המערה המשיכו להגיע, והצביעו על כך ש-13 הלכודים במערה חולקו לארבע קבוצות, כאשר הקבוצה הראשונה, המונה ארבעה ילדים בסך הכל, הגיעה לפתח המערה. שני ילדים מתוך הקבוצה השנייה הגיעו אף הם.

90 צוללנים משתתפים במבצע החילוץ המורכב, 50 מהם ממדינות זרות שהגיעו כדי לסייע ו-40 נוספים - צוללנים מקומיים. בצוות החילוץ ישנם גם צוללנים אמריקנים. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ כי "ארה"ב עובדת יחד עם ממשלת תאילנד כדי לעזור לחלץ את כל הילדים בבטחה. אנשינו אמיצים ומוכשרים מאוד".