שחו קילומטר במים עכורים ומחכים לחבריהם: דיווח מהמערה בתאילנד

למעלה מ-11 שעות מאז תחילת החילוץ, ארבעה מהילדים כבר יצאו בשלום - בעזרת צוללנים מיומנים ומסיכות חמצן. "המבצע מתנהל טוב מהצפוי" • צפו בדיווח של שליח חדשות עשר

החילוץ בתאילנד
החילוץ בתאילנד | צילום: רויטרס, Getty Image

מבצע חילוץ שנים עשר הנערים ומאמנם מהמערה שבה נלכדו בתאילנד, נמשך הערב (ראשון) זה למעלה מ-11 שעות ברציפות. נכון לעכשיו, ארבעה מהילדים חולצו בשלום וכבר נמצאים בבית החולים. על פי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים, שני ילדים נוספים חולצו ללא פגע, אולם לא התקבל לכך אישור רשמי.

מבצע החילוץ מתנהל כך שלכל ילד מתלווים שני צוללנים מנוסים, ומסייעים לו לשחות כקילומטר בתוך מים עכורים, עם מסיכת חמצן על הפנים. יש לציין כי הילדים לא ידעו לשחות טרם החילוץ וכי עברו כמה שיעורים בסיסיים בשבוע האחרון. על פי גורמי מקצוע, שחייה במים עכורים הינה פעולה מסובכת גם לצוללנים מנוסים.

מסוק צבאי נושא חלק מהנערים הלכודים
מסוק צבאי נושא חלק מהנערים הלכודים | צילום: רויטרס

ראש צוות החילוץ הודיע כי יידרשו עוד לפחות עשר שעות נוספות על מנת להתכונן להמשך החילוץ, בעקבות העובדה כי צוותי החילוץ השתמשו כבר בכל בלוני החמצן, ובין היתר מחכים לאספקה חדשה. בינתיים, החשיכה ירדה באזור והגשמים חזרו לרדת. בעקבות נוכחות כוחות החילוץ במערה, החמצן במקום נהיה דליל, דבר שהופך את פעולות החילוץ לדחופות אף יותר "המבצע מתנהל טוב מהצפוי", מסר ראש צוות החילוץ. ברשת BBC דווח כי חלק מהצוללנים עזבו לעת עתה את אתר החילוץ.

הרשויות בתאילנד אמנם אסרו על כלי התקשורת להתקרב לזירה כדי שלא יפריעו לפעולות החילוץ, אך הדיווחים מפתח המערה המשיכו להגיע, והצביעו על כך ש-13 הלכודים במערה חולקו לארבע קבוצות, כאשר הקבוצה הראשונה, המונה ארבעה ילדים בסך הכל, הגיעה לפתח המערה. שני ילדים מתוך הקבוצה השנייה הגיעו אף הם.

אמבולנס בזירת החילוץ במערה בצפון תאילנד
אמבולנס בזירת החילוץ במערה בצפון תאילנד | צילום: רויטרס

הילדים עוברים בשלב הראשוני בדיקות בבית חולים שדה שהוקם בסמוך, ולאחר בדיקות ראשוניות מעבירים אותם לבית החולים המקומי. כך מסר טוסאת'פ בונת'ונג, מנהל מחלקת הבריאות באזור.

90 צוללנים משתתפים במבצע החילוץ המורכב, 50 מהם ממדינות זרות שהגיעו כדי לסייע ו-40 נוספים - צוללנים מקומיים. בצוות החילוץ ישנם גם צוללנים אמריקנים. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ כי "ארה"ב עובדת יחד עם ממשלת תאילנד כדי לעזור לחלץ את כל הילדים בבטחה. אנשינו אמיצים ומוכשרים מאוד".

 

חיליק מגנוס, בעל חברה לאיתור וחילוץ, סיפר הבוקר בתוכנית "בוקר אור" על תחילת מאמצי החילוץ בצפון תאילנד: "יש מרוץ נגד הזמן מהיום הראשון. הכוחות שואבים מים והשמים מאיימים לעלות את המפלס מחדש". מגנוס סיפר על ההתפתחות האחרונה שהובילה לתחילת מבצע החילוץ: "הם הצליחו להוריד את המפלס, דבר שמאפשר תנועה רגלית בתוך המים כשראשם בחוץ", עם זאת, הוסיף כי "יש חלקים שעדיין חסומים באופן מלא".

מגנוס הסביר כיצד צפויה להתנהל מלאכת החילוץ: "כל שני צוללנים יהיו אחראים על חילוץ של ילד אחד. הילדים יצטרכו ללכת עם וסת בפה שיאפשר להם לנשום ולשרוד את הדרך". עוד הוסיף כי "התנועה הלוך ושוב צפויה לקחת כעשר שעות גם לצוללנים מיומנים", וכי "נדרשת מהצוללנים מומחיות חדשה. הם לא רגילים לצלול במים עכורים עם ראות לקויה. מצב שבו לא ניתן לדעת אם אתה עולה או יורד, מתקדם או חוזר אחורה".