התובעת בביה"ד לפשעים בינ"ל: "עוקבים מקרוב אחרי המצב בעזה"

פאטו בנסודה, הפרקליטה הבכירה מהאג, הודיעה כי משרדה ינקוט בכל צעד שיצטרך נגד פשעים: "האלימות חייבת להיפסק" • הודעה דומה של ביה"ד פורסמה בעימות האחרון ברצועה

הפגנות בגבול הרצועה(רויטרס )
הפגנות בגבול הרצועה(רויטרס ) | צילום: רויטרס

העימות בין ישראל לחמאס עובר לזירה הבין-לאומית: פאטו בנסודה מגמביה, התובעת הראשית של בית הדין הבין-לאומי בהאג, התחייבה הבוקר (רביעי) כי משרדה נמצא במעקב ובבדיקה ראשונית אחר האירועים ברצועת עזה. "אנו עוקבים מקרוב אחרי המצב בשטח ומתעדים את כל הפשעים לכאורה", אמרה בנסודה. בנוגע למותם של למעלה מ-60 פלסטינים ברצועה הוסיפה התובעת הראשית: "האלימות חייבת להיפסק".

בריאיון לרשת אל-ג'זירה אמר בכיר הרשות הפלסטינית סאאב עריקאת כי שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאליכי פנה הלילה באופן רשמי לבית הדין בבקשה לפתוח בחקירה בנוגע לפשעי מלחמה שישראל ביצעה לדבריו נגד הפלסטינים בעזה.

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה"ד הבינ"ל בהאג | צילום: רויטרס

בחודש שעבר פרסמה בנסודה הודעה דומה בה אמרה שמשרדה בודק את כל הפשעים החדשים שבוצעו בפלסטין, לשון הודעתה. היא טענה אז כי המצב נמצא בבדיקה ראשונית שלה. עתה, חודש מאוחר יותר, היא מחריפה מעט את דבריה בהודעתה.

בתוך כך, הבוקר צפויים לשבות גני ילדים, מוסדות חינוך ועסקים בחברה הערבית, במחאה על הרג המפגינים ברצועת עזה. לצד זאת, ראשי רשויות ערביות קראו לתושביהן שלא להישמע לשביתה, עליה הכריזה ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי.

אמש, לראשונה מאז החל גל ההפגנות בצפון במחאה על הרג המפגינים בעזה, עצרה המשטרה חמישה מפגינים, בחשד שניסו לשבש את התנועה באזור המושבה הגרמנית בחיפה. מוקדם יותר אתמול, המשטרה הגיעה לאום אל פחם עם כוחות גדולים בעקבות התראה לפיה מפגינים בעיר תכננו לשבש את התנועה בכביש 65. במהלך ההפגנה המשטרה זיהתה ניסיון של חברת הכנסת חנין זועבי (הרשימה המשותפת) לחסום את התנועה בעצמה, אך השוטרים מנעו זאת ממנה. ההפגנה עברה בשלום וללא אירועים מיוחדים.

בהפגנות "יום הנכבה" אתמול התקהלו לאורך גדר המערכת כ-2,000 בני אדם בלבד בשישה מוקדים. לפי משרד הבריאות בעזה, בהפגנות אתמול נהרגו שני בני אדם, ממזרח לאל-בורייג' שבמרכז הרצועה. מדובר ברגיעה משמעותית ביחס ליום שני, יום פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים, אז התאספו לפי דובר צה"ל כ-40 אלף מפגינים ב-13 מוקדים, ומשרד הבריאות הפלסטיני דיווח על למעלה מ-60 הרוגים וכ-2,770 פצועים.

במקביל לרגיעה היחסית ברצועה, בגדה המערבית נרשמה אתמול עלייה במתיחות. מדובר צה"ל נמר כי הפרות סדר אלימות נערכו ב-18 מוקדים, בהם השתתפו כ-1,300 מפגינים, שיידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה והבעירו צמיגים לעבר כוחות הביטחון. כמו כן, הפלסטינים דיווחו כי גבר בן 59 נהרג אתמול כתוצאה משאיפה של גז מדמיע במהלך הפרת סדר באזור חברון.