רוסיה: צריך להיות סוטה כדי לתקוף את דמשק ברגע של סיכוי לשלום

מוסקבה הגיבה בחריפות למתקפה של ארה"ב, צרפת ובריטניה. "הערכותינו הגרועות ביותר התממשו. כל האזהרות שלנו לא נשמעו". מיי: "לא ניסיון להחליף את המשטר אלא שליחת מסר"

אנטולי אנטונוב, שגריר רוסיה לארה"ב
אנטולי אנטונוב, שגריר רוסיה לארה"ב | צילום: רויטרס

רוסיה הגיבה בחריפות הבוקר (שבת) על מתקפת מדינות המערב בסוריה. "ראשית, 'האביב הערבי' בחן את העם הסורי, לאחר מכן דאע"ש וכעת הטילים האמריקניים ה"חכמים". בירתה של מדינה ריבונית, שנאבקת שנים לשרוד נגד תוקפנות של טרוריסטים, הותקפה", כתבה בפייסבוק מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי. "אתה צריך להיות סוטה כדי לתקוף את בירת סוריה בדיוק ברגע שהיה לה סיכוי לעתיד שלו".

קודם לכן, הגיב שגריר רוסיה בוושינגטון, אנטולי אנטונוב, לתקיפה: "הערכותינו הגרועות ביותר התממשו. כל האזהרות שלנו לא נשמעו. תסריט ידוע מראש יושם. הזהרנו שפעולה כזו לא תעבור ללא השלכות. האחריות תהיה על ארה"ב, צרפת ובריטניה. להעליב את נשיא רוסיה זה דבר לא מקובל. ארה"ב שמחזיקה במאגר הגדול ביותר של נשק כימי בעולם לא מחזיקה בזכות מוסרית להטיף מוסר לאחרים". ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, מסרה בהצהרה: "זה לא ניסיון להתערב במלחמת האזרחים בסוריה או להחליף את המשטר, אלא שליחת מסר ברור נגד שימוש בנשק כימי ופגיעה באזרחים חפים מפשע". משרד החוץ האיראני "גינה בכל תוקף" את המתקפה והזהיר מפני השלכות אזוריות. בכיר במשמרות המהפכה אמר כי "ארה"ב אחראית לנזק שייגרם מהשלכות התקיפה". "אמריקה ובנות בריתה הן הנושאות באחריות להשלכות ההרפתקה הזו ועליהן לשאת באחריות לכך", נמסר. שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, אמר כי המתקפה לא כוונה נגד בנות בריתה של סוריה. שרת ההגנה הצרפתית, פלורנס פארלי, אמרה כי רוסיה הוזהרה מראש בנוגע לתקיפה.

גורם מדיני ישראלי מסר כי "בשנה שעברה, הנשיא טראמפ הבהיר שהשימוש בנשק כימי מהווה חציית קו אדום. הלילה, בהובלה אמריקנית, ארה"ב, צרפת ובריטניה פעלו בהתאם. סוריה ממשיכה לבצע פעולות רצחניות ולהוות בסיס לפעולות אלו ואחרות, כולל של איראן, שמעמידות את שטחה, כוחותיה והנהגתה בסכנה".

ההערכה היא שישראל עודכנה מראש לפני מתקפת המערב. לפי הצהרת ג'יימס מאטיס, שר ההגנה האמריקני, מדובר בתקיפה חד-פעמית. ג'וזף דנפורד, ראש המטות המשולבים האמריקני, הוסיף כי לארה"ב לא ידוע האם סוריה הזיזה מאגרי נשק כימי ממקומם טרם התקיפה וכי המטרות נבחרו בקפידה כדי לפגוע ביכולתו של הנשיא אסד לחדש את השימוש בנשק כימי. "מוקדם מדי להעריך אם אסד יצליח לשקם את עצמו ולהשתמש מחדש בנשק כימי", סיכם. בארה"ב דווח כי גם ספינת מלחמה אמריקנית בים האדום שיגרה טילים לעבר סוריה.

ע"פ דיווחים בסוריה הופצצו מרכז מחקר סמוך לדמשק, שדה התעופה הצבאי אלמזה ודיביזיה 41 של צבא אסד. ממשרד ההגנה הבריטי נמסר כי בריטניה תקפה בטילים מתקן צבאי המאכסן מרכיבים כימיים. בכיר בקואליציה שתמכה בנשיא הסורי, בשאר אסד, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי אם לא תהיה תקיפה נוספת, בסוריה יראו את התקיפה כפעולה מוגבלת בלבד. מקורות סוריים אחרים מסרו כי "פעם נוספת אמריקה ובני בריתה מוכיחים כי הם מפרים את החוק הבינלאומי". בטלוויזיה הסורית הוצהר כי "התקיפה תיכשל" וכי היא ארכה 50 דקות. עוד נמסר כי שלושה בני אדם נפצעו מטילים שיורטו באזור חומס וכי "הדיווחים על פריסת טנקים ברחובות דמשק מעלים גיחוך. החיים בדמשק נמשכים באורח טבעי". משרד ההסברה הסורי ביקש מהציבור שלא להקשיב לאמצעי התקשורת "העוינים" וכי כל המידע האמין והבדוק יוגש לציבור באמצעות אמצעי התקשורת במדינה.  מנהיג האופוזיציה הסורית, נאסר אל חרירי, אמר: "העולם חייב לעצור את ההתקפות נגד אזרחים חפים מפשע ע"י המשטר, ללא קשר אם נעשה שימוש בנשק כימי או קונבנציונלי".